Erasmus Junior College; lessenseries voor primair onderwijs
Na een inspirerend openingscollege in zes lessen je eigen onderzoek opzetten! In een plusklas op de eigen school, of samen met kinderen van andere scholen in een Klasje op de EUR. Speciaal voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen in groep 6, 7 of 8 biedt dit programma intensief verrijkingsonderwijs. De kinderen worden intellectueel uitgedaagd en maken kennis met een andere denkwereld.
Onder begeleiding van een van onze, speciaal getrainde, student-docenten leren de kinderen hoe je een echt wetenschappelijk onderzoek opzet. Aan de hand van de onderzoekscyclus gaan de kinderen stap voor stap door een onderzoek en leren spelenderwijs academische vaardigheden als luisteren, argumenteren, vragen stellen en onderzoeken. Deze lessenreeksen bieden wij aan in de thema’s De Toekomst, Gaming, Rechten, Filosofie, Economie, Psychologie, Geneeskunde en Duurzaamheid.
Hoe ziet het programma eruit?
Twee keer per schooljaar een leertraject bestaande uit:
- Een lessenreeks van zes lessen (totaal ongeveer 12 klokuren).
- Een openingscollege door een wetenschapper. De data hiervan zijn onder voorbehoud.
- Professioneel lesmateriaal met achtergronden en opdrachten.
- Begeleiding door wetenschappers en student-docenten
- Extra activiteit afhankelijk van de lessenreeks: bijvoorbeeld een bezoek aan één van de partner-musea of een bedrijfsbezoek. De datum wordt vastgesteld door het Wetenschapsknooppunt.
Klasje op de EUR
De lessenreeks voor het Klasje op de EUR ziet er in hoofdlijnen hetzelfde uit als het reguliere Erasmus Junior College op school. Echter vinden voor het Klasje op de EUR de lessen plaats op campus Woudestein en worden de kinderen van diverse scholen bij elkaar in een groep geplaatst. Zowel leerkrachten als ouders kunnen hiervoor leerlingen aanmelden.
Hier kan ik alles zeggen en vinden ze me niet raar
Opbouwende leerlijn
De lessen volgen een opbouwende leerlijn; de leerlingen gaan hierdoor steeds een stap verder in de onderzoekscyclus. De onderzoeksvaardigheden worden bij elke lessenreeks steeds complexer. Voor een optimale leerlijn bekijk de volgorde van de lessenreeksen in het overzicht hieronder.
De toekomst wordt ontworpen door de keuzes die we elke dag maken.’ In deze lessenreeks gaan kinderen door middel van filosofie op onderzoek naar de toekomst waarin ze zouden willen leven en de manier waarop deze te verwezenlijken zou zijn. De lessenreeks bestaat uit twee delen: de nabije toekomst (onze eigen toekomst) en de verre toekomst (de toekomst van latere generaties). De kinderen zullen zich o.a. bezig houden met de volgende vragen: Wie wil ik later worden? Kan ik vrienden zijn met een robot? Welke uitvindingen zijn goed of slecht? Hoe zal de toekomstige mens eruit zien? Hoe zou ik de ideale wereld ontwerpen? Centraal in deze workshops staat leren argumenteren. Er staat elke les een originele, actieve werkvorm centraal waarin de kinderen kunnen samenwerken en hun creativiteit en verbeelding de vrije loop kunnen laten.
Voorbeeld van een les in dit thema:
Activiteit | Toelichting |
Mini-college over recente uitvindingen met leuke weetjes | In deze les staan wetenschappelijke uitvindingen centraal. Er wordt eerst een overzicht gegeven van verschillende uitvindingen van de afgelopen 50 jaar. |
Wat vinden jullie van deze uitvindingen? | Dit wordt gevolgd door een klassikaal gesprek over de goede en slechte eigenschappen van deze uitvindingen. De kinderen mogen zelf een uitvinding kiezen en alleen of in tweetallen bespreken wat er goed of slecht aan deze uitvindingen is en wat de consequenties van deze uitvindingen zijn. |
Activiteit: pitch | Vervolgens geven de kinderen in groepjes een pitch waarom dit de beste of slechtste uitvinding van de eeuw is. |
'Met games de wereld verbeteren, kan dat?' In deze lessenreeks gaan kinderen op onderzoek naar kenmerken van games. Wat maakt gamen zo leuk? Is er verschil tussen spellen van vroeger en nu? Is er verschil tussen jongens of meisjes in de waardering van games? Wat voor positieve en/of negatieve gevolgen heeft gaming? En belangrijker nog, hoe kun je een spel inzetten om de wereld te verbeteren of anderen nieuwe dingen te leren?
Voorbeeld van een les in dit thema:
Activiteit | Toelichting |
Activiteit: wat maakt spellen zo leuk? | De kinderen brainstormen gezamenlijk over de verschillende kenmerken die een spel leuk maken (bijv. het is leerzaam, je kunt het samen spelen met anderen, er is een fantasiewereld etc.) |
Activiteit: voorbereiding spel | De kinderen gaan hun eigen serious game bedenken en voorbereiden. Ze gaan dus een spel maken dat een probleem oplost en/of een spel waarbij de spelers iets leren. Ze bedenken onder andere: welk probleem ze willen aanpakken, welke mensen hierbij betrokken zijn, wat ze de spelers willen leren, hoe het spel eruit komt te zien, wat de spelregels zijn en welke materialen ze hiervoor nodig hebben etc. |
'Recht in eigen hand.' Als de leerlingen het voor het zeggen zouden hebben, hoe ziet de wereld er dan uit? Welke wetten en regels zijn er dan? Aan de hand van verschillende casussen gaan ze rechtszaken spelen in de rol van aanklager, verdediger of rechter. Er moet bewezen worden of een aanklacht terecht of onterecht is, daar is onderzoek voor nodig. In deze lessenreeks oefenen leerlingen met luisteren, argumenteren en betogen.
Voorbeeld van een les in dit thema:
Activiteit | Toelichting |
Quiz | De kinderen maken kennis met bijzondere wetten door het spelen van een quiz. Zo leren de kinderen dat het in Singapore verboden is om kauwgom te eten en dat je daar een boete van 600 euro voor kan ontvangen. Daarnaast leren de kinderen dat je in Israël een vergunning nodig hebt om te fietsen. |
Soorten argumenten | De kinderen bespreken wat argumenten zijn en wat voor soort argumenten er zijn (bijv. argumenten op basis van feiten, onderzoek/wetenschap, normen en waarden, gezag, vermoedens, geloof of nut). Vervolgens delen de kinderen de verschillende soorten argumenten in van sterk naar zwak en beargumenteren ze wat een argument sterk maakt en wat minder sterk. |
Casus verzorgingstehuis | De kinderen lezen een casus waarin er twee perspectieven op een ongeval worden beschreven. De samenvatting van de casus: Anja Pieters, een 72-jarige bewoonster van verzorgingstehuis "De Orchidee", breekt haar heup nadat ze onopgemerkt uitglijdt op de gladde vloer die net is schoongemaakt. Ze eist een schadevergoeding van het tehuis, omdat ze van mening is dat het personeel haar had moeten waarschuwen voor de gladheid. Het verzorgingstehuis beweert echter dat de gladheid duidelijk zichtbaar was en dat Anja gewoon pech heeft gehad, waardoor ze vinden dat ze haar niets verschuldigd zijn.
De kinderen kiezen achter welk perspectief zij staan en bedenken argumenten om hun mening te onderbouwen. De kinderen maken hierna kennis met de kelderluik-criteria en bedenken wat dit te maken heeft met de situatie van de gelezen casus. |
'Wijsheid begint met verwondering - Aristoteles.' Filosofen stellen heel veel vragen om tot nieuwe inzichten te komen. Dit is precies wat de leerlingen in deze lessenreeks gaan doen, door middel van gedachte-experimenten. Vanuit een filosofische bril kijken leerlingen naar begrippen als waarheid, werkelijkheid, goed en kwaad en tijd. Zij leren discussiëren en hun eigen mening geven op wetenschappelijke wijze.
Voorbeeld van een les in dit thema:
Activiteit | Toelichting |
(Gedachte-)experiment van Galileo | Er wordt klassikaal besproken wat het verschil is tussen een experiment en een gedachte-experiment. De kinderen leren dat de vraag bij een gedachte-experiment vaak start met ‘Wat als …?’ en bedenken een aantal vragen voor een gedachte-experiment.
Hierna leren de kinderen over het gedachte-experiment van Galileo. Galileo stelde de vraag ‘Wat als ik twee ballen van verschillend gewicht laat vallen, welke bal valt dan het hardst?’ De leerlingen denken na over het antwoord en voeren het experiment uit om erachter te komen wat het antwoord is. |
Gedachte-experiment tijd | De kinderen gaan oefenen met een gedachte-experiment rondom het thema tijd. Er wordt een klassikale en filosofische discussie gehouden over wat tijd is. Gezamenlijk formuleren de kinderen een conclusie over wat zij vinden dat tijd is. Hierna bespreken zij de vraag: ‘Wat als je terug kan reizen in de tijd?’ |
Eigen gedachte-experiment | De kinderen werken verder met de tegenstelling die ze in de vorige les hebben bedacht en zetten hiervoor hun eigen gedachte-experiment op. Ze bedenken allereerst een onderzoeksvraag. Ze leren dat er verschillende filosofische onderzoeksvragen zijn die je kan stellen over een onderwerp of een tegenstelling.
De kinderen kiezen de soort vraag waar ze het meest nieuwsgierig naar zijn. |
'Het onderscheid tussen een leider en een volger is innovatie - Steve Jobs.' In de lessenreeks economie gaan de leerlingen een plan maken om een geheel zelf bedacht product in de markt te zetten. Keuzes maken is in de economie enorm belangrijk. Door aan verschillende knoppen te draaien in de zogenoemde marketingmix bestaande uit prijs, plaats, product en promotie gaan zij de waardering van de consument onderzoeken. Leerlingen onderzoeken hiermee het effect van de door hun gemaakte keuzes.
Voorbeeld van een les in dit thema:
Activiteit | Toelichting |
Activiteit: wat en waar is marketing? | De kinderen gaan in gesprek over marketing. Ze denken na over de volgende vragen: wat is marketing, wat is het doel van marketing? Waar zie je marketing om je heen? |
Activiteit: doelgroep bepalen | De kinderen leren waarom het bij het op de markt zetten van een product, belangrijk is om een doelgroep te bepalen. Ze leren wat een doelgroep is en bedenken welke doelgroep bij hun eigen product hoort. |
Activiteit: wat is de waarde van je product? | De kinderen maken kennis met de marketing matrix, oftewel de 4 P’s (prijs, product, plaats en promotie). Ze leren doormiddel van een quiz over het verschil tussen prijs en waarde en bepalen voor elkaars product wat de waarde in euro’s zou zijn. Ze verzamelen alle antwoorden van hun klasgenoten en ordenen deze in een tabel. Hierna maken ze er een overzichtelijke staafdiagram van. |
Activiteit: statistiek | De kinderen krijgen uitleg over statistiek en analyseren met deze kennis hun verzamelde informatie. Ze beantwoorden de volgende vragen: Wat zie je allemaal in de grafiek? Wat zeggen de statistieken over de prijs en waarde van je product? Wat kun je uit het staafdiagram concluderen? |
'Presteren kun je leren.' In deze lessenreeks gaan leerlingen aan de slag met verschillende experimenten en theorieën die allemaal gaan over prestatie. Ze gaan hun eigen aandacht en geheugen analyseren in verschillende settings en onderzoeken. Hoe hebben doorzettingsvermogen en motivatie invloed op je uiteindelijke resultaat? Wat maakt dat jij goed scoort?
Voorbeeld van een les in dit thema:
Activiteit | Toelichting |
Waardoor raak jij gemotiveerd? | De kinderen leren dat prestatie ook beïnvloed kan worden door motivatie. De kinderen bedenken verschillende aspecten die invloed hebben op hun eigen motivatie. Vervolgens denken ze ook na wat voor invloed daarop zou kunnen hebben. Dit geven ze weer in een model. Bijv. Mijn vrienden zitten in de klas -> leuke sfeer in de klas -> zin in school -> mijn motivatie.
De kinderen leren dat onderzoekers vaak de invloeden weergeven in een model. Hier voegen ze dan vaak ook nog waarden aan toe. Waarbij geldt hoe groter het getal hoe meer invloed het heeft. |
Prestatiemotivatietest | De kinderen maken een prestatiemotivatietest. Hierin maken de ze de mate van hun eigen motivatie en het streven naar prestatie inzichtelijk. |
Eigen vragenlijst maken | Na het invullen van de vragenlijst bedenken de kinderen wat voor onderzoek er gedaan kan worden met behulp van de prestatiemotivatietest.
Bijv. Wat is het verschil tussen de prestatiemotivatie van jongens en meisjes in de groepen 8 van basisschool de ….?
De kinderen mogen ook een eigen vragenlijst maken om de motivatie van kinderen te achterhalen. Bijv. Waardoor zijn kinderen in groep 8 van basisschool de … gemotiveerd voor gym?
De kinderen bedenken wat ze willen onderzoeken rondom het thema motivatie, ze stellen een bijpassende onderzoeksvraag op en maken eventueel een eigen vragenlijst. |
'Om als arts een goede diagnose te kunnen stellen is onderzoek doen een vereiste.' Leerlingen gaan als echte arts-onderzoekers aan de slag. Een goede arts moet scherp waarnemen en nauwkeurig meten om zo tot een diagnose te komen. Vervolgens wil een arts graag controleren of de behandeling wel werkt. Deze vaardigheden gaan de leerlingen oefenen binnen een eigen gekozen thema.
Voorbeeld van een les in dit thema:
Activiteit | Toelichting |
Verkennen orthopedie | De kinderen verkennen het onderwerp van de les (orthopedie) door te leren wat röntgenfoto’s zijn en termen als fractuur, tibula en fibula beteken. Ze bekijken verschillende röntgenfoto’s en ontdekken hoe een gebroken bot eruitziet. |
Onderzoek binnen orthopedie | De kinderen doen onderzoek naar de sterkte van ronde en platte botten. Doormiddel van een experiment komen zij erachter of platte beenderen of pijpbeenderen van het menselijk lichaam meer gewicht kunnen dragen. |
Onderzoek uitvoeren | De kinderen voeren in tweetallen hun onderzoek dat ze in de vorige les hebben voorbereid, uit. Ze noteren de verzamelde resultaten en kijken kritisch terug op hun onderzoek. |
‘Wij leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk’. In de lessenreeks duurzaamheid maken leerlingen kennis met begrippen als duurzaamheid, klimaat en de duurzame ontwikkelingsdoelen. De leerlingen maken doormiddel van verschillende onderzoeken inzichtelijk in hoeverre zij en hun school duurzaam handelen en hoe zij op verschillende onderwerpen bij kunnen dragen aan een duurzamer klimaat.
Dit thema is alleen geschikt indien al meerdere thema's gevolgd zijn.
Voorbeeld van een les in dit thema:
Activiteit | Toelichting |
Activiteit: energie in huis | De kinderen leren in deze les over energieverbruik en hernieuwbare (duurzame) energie. Zij maken allereerst inzichtelijk op welke plekken in school allemaal energie verbruikt wordt en wat voor energieverbruikers dit zijn. Bijvoorbeeld verlichting, verwarming, digi bord etc.. |
Activiteit: Hoe duurzaam zijn leraren in energieverbruik? | De kinderen gaan met behulp van een vragenlijst, onderzoek doen bij leraren over hun energieverbruik. In tweetallen bedenken zijn voor een van de energieverbruikers vragen voor de vragenlijst die zij aan de leraren gaan geven. Vervolgens laat iedere leerling de vragenlijst door een leraar invullen waarna ze de antwoorden van de vragenlijsten overzichtelijk maken. |
Welk materiaal isoleert het beste? | De kinderen voeren in tweetallen een kort proefje uit waarin ze onderzoeken welk materiaal (bijv. watjes, aluminiumfolie, papier etc.) het beste isoleert en dus warmte tegenhoudt. |
De lessenreeks omvat in het kort:
- Twee keer per jaar kan er een lessenreeks gevolgd worden: voor plusklassen kan dit op de eigen school. Indien de school niet genoeg kinderen heeft om de lessen op school te volgen kan er deelgenomen worden aan het “Klasje op de EUR”
- Een openingscollege door een wetenschapper op de EUR
- Zes lessen van 2 klokuren door een getrainde student-docent
- Professioneel lesmateriaal en opdrachten
- Extra activiteit afhankelijk van de lessenreeks: bijvoorbeeld een bezoek aan één van de partner-musea of een bedrijfsbezoek (voor de Klasjes op de EUR vindt dit plaats op een vastgestelde datum)
Voorjaar 2025 (Let op! Aanmelden kan tot 13 januari!)
Openingscollege | 6 februari 2025, 9.30 - 11.00uur |
Start lessen op school | Aansluitend op openingscollege, in overleg met de leerkracht |
Lessen Klasje op de EUR | De lessen voor Klasje op de EUR starten vanaf 10 februari 2025 De volgende thema's worden op de volgende dagen aangeboden: Psychologie: maandag 10, 17 februair & 3, 10, 17, 24 maart Filosofie: dinsdag 11, 18 februari & 4, 11, 18, 25 maart Rechten: woensdag 12, 19 februari & 5, 12, 19, 26 maart Geneeskunde: woensdag 12, 19 februari & 5, 12, 19, 26 maart Schaakmat! Let the games begin: donderdag 13, 20 februari & 6, 13, 20, 27 maart De Toekomst: vrijdag 14, 21 februari & 7, 14, 21, 28 maart Economie: vrijdag 14, 21 februari & 7, 14, 21, 28 maart De lestijden voor het Klasje op de EUR zijn 9.00 - 11.00uur |
Ik weet helemaal niks over economie.
Relevante informatie en kosten Erasmus Junior College
1 lessenreeks Erasmus Junior College | 2 Lessenreeksen Erasmus Junior College |
Op school | Max. 15 deelnemers | 6 x 2 uur | Openings- en startcollege | Extra activiteit | Kosten: 1000 euro | Op school | Max. 30 deelnemers | 2 maal 6 x 2 uur | Openings- en startcollege | Extra activiteit(en) | Kosten: 1950 euro |
Bij de aanmelding voor het Erasmus Junior College wordt akkoord gegaan met de algemene voorwaarden (zie onderaan deze pagina).
De maximale groepsgrootte voor een lessenreeks op school is 15 kinderen. (Bij meer dan 15 leerlingen kunt u twee lessenreeksen tegelijkertijd afnemen; bij een groep kleiner dan 8 leerlingen adviseren wij het ‘Klasje op de EUR’ )
Voor de lessen op de eigen school, bevindt uw school zich in de regio Rotterdam. Indien u twijfelt, neem dan contact met ons op.
Zijn er nog vragen over (de aanmelding voor) het Erasmus Junior College en/of is aanvullende informatie gewenst dan kunt u altijd contact opnemen met het Wetenschapsknooppunt: 010-4082714 of wetenschapsknooppunt@eur.nl.
Relevante informatie en kosten Klasje op de EUR
Erasmus Junior College "Klasje op de EUR" | |
Op Campus Woudestein | 6 x 2 uur | Openings- en startcollege | Extra activiteit | Kosten: 120 euro |
Voor particulieren verzoeken wij om vooruitbetaling. In de aanmeldprocedure wordt u hiervoor naar een betaalomgeving geleidt. Zonder voltooide betaling kunnen wij de inschrijving helaas niet in behandeling nemen.
Voor het Klasje op de EUR kunnen maximaal 5 kinderen per thema per school worden aangemeld.
Vervoer van en naar de EUR dient zelf geregeld te worden voor de openingscolleges en de lessen van het Klasje op de EUR.
Het lesrooster Klasje op de EUR is indicatief. Wij kunnen tijden en dagen nog aanpassen als gevolg van beschikbare ruimtes op de EUR. Wij houden u uiteraard tijdig op de hoogte van eventuele wijzigingen in het rooster.
Indien een klasje op de EUR niet de minimale 8 inschrijvingen haalt, wordt dit klasje geannuleerd. U wordt hierover zo snel mogelijk geïnformeerd en naar een passend alternatief gezocht. Het reeds betaalde lesgeld wordt dan aan u terugbetaald als er geen alternatieve lessen door uw kind gevolgd worden.
Zijn er nog vragen over (de aanmelding voor) het Erasmus Junior College en/of is aanvullende informatie gewenst dan kunt u altijd contact opnemen met het Wetenschapsknooppunt: 010-4082714 of wetenschapsknooppunt@eur.nl.