Wat doet een SMF-ambassador?

Als SMF-ambassador hoop ik dat andere studenten niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden.

Tanja

Lees hier haar ervaringen als SMF ambassador!

Sinds collegejaar 2019-2020 heeft Team SMF (Studeren met een Functiebeperking) studenten als SMF-ambassadors in dienst. Zij helpen Team SMF op verschillende manieren om hun dienstverlening te verbeteren.
Hieronder maak je kennis met SMF ambassador Tanja.

Ik ben Tanja, ik studeer aan Erasmus School of Social and Behavioural Sciences. Hier volg ik twee masters en deze bevallen mij heel goed.

Ik heb een auditieve beperking. Zonder mijn hoortoestellen ben ik zo goed als doof. Dit maakt het volgen van hoorcolleges en het deelnemen aan onderwijsgroepen soms lastig. Aangeven dat er rekening met mij gehouden moet worden, blijf ik moeilijk vinden.

Ik vond dat het tijd werd om bepaalde ervaringen waar ik tegen aan liep als student met functiebeperking te delen. Via deze functie wil ik het andere studenten makkelijker maken door ze niet zelf het wiel uit te laten vinden. Daarnaast denk ik graag mee aan oplossingen en laat ik met plezier aan studenten met een functiebeperking zien wat de mogelijkheden zijn voor het onderwijs om zich aan te passen aan hen. Voor mij is dit bijvoorbeeld het inzetten van een schrijftolk geweest.

De SMF-ambassador kent drie flexibele hoofdtaken waar je je voor op kunt geven.

• Werken als peercoach waarbij je een andere student met een functiebeperking begeleidt.
  • Aanwezig zijn op events (zoals de Open Dag) om je ervaringen te delen en aankomende studenten en hun ouders voor te lichten.
  • Deelnemen aan klankbordgroepen en beleidspanels waarbij je meedenkt aan plannen om de dienstverlening voor studenten met een functiebeperking te verbeteren.

Je kunt zelf beslissen welke taken je wel of niet wilt aannemen. Het gaat allemaal in goed overleg.

Ik werk nu een tijdje als peercoach. Het leukst hieraan vind ik om samen met de student een manier te vinden om hun hulpvraag op te lossen. Mijn doel is om het studeren voor de student zo prettig mogelijk te maken en hiervoor opties aan te reiken. Tijdens onze wekelijkse afspraken bespreken we hoe het gaat en waar ik bij kan helpen. De student die ik begeleid, heeft autisme en leert graag hoe hij hoofd- en bijzaken onderscheidt. Samen met hem maak ik dan een beginnende mindmap. De student vult deze vervolgens zelf verder aan.

Ben jij een student met een hulpvraag of een student die een steentje kan bijdragen als SMF-ambassador, twijfel niet en neem contact op!