Om zelfreflectie te stimuleren, kan aan studenten worden gevraagd om persoonlijke doelen te stellen aan het begin van een nieuw vak. Door deze doelen aan het begin van de cursus vast te stellen, gaan ze doelgerichter studeren en hebben ze iets om naartoe te werken gedurende de weken van de lessen. Aan het einde van de cursus kunnen ze tijd krijgen om op deze doelen terug te kijken en te zien of ze deze hebben bereikt en wat de reden was voor het wel of niet behalen ervan.
- Doel van de activiteit
- Assess | Reflecteren
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment | Na het lesmoment | Voorafgaand aan lesmoment
- Waar
- Offline | Online
- Tijdsduur
- < 10 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium | Large
Stappenplan
Stap 1
Laat studenten hun eigen leerdoelen opstellen, gericht op…
Stap 2
Laat studenten zichzelf inschalen.
Stap 3
Plan diverse momenten tijdens de course waarin studenten op zichzelf reflecteren in hoeverre ze voortgang boeken richting hun leerdoelen.
Stap 4
Stimuleer studenten om concrete voorbeelden te geven van situaties of taken waarin ze hun leerdoelen hebben toegepast of ontwikkeld.
Stap 5
Plan peer- of docentfeedback in, indien gepast, tussentijds of aan het eind.
Stap 6
Plan geplande reflectiemomenten gedurende de cursus. Dit kan aan het einde van specifieke onderdelen zijn of op strategische punten in het curriculum.
Tip 1
Laat studenten een actieplan opstellen om hun persoonlijke leerdoelen te halen.
Tip 2
Laat studenten een discussie voeren met elkaar over hun persoonlijke leerdoelen.
Tip 3
Laat studenten zichzelf vragen stellen zoals: Waar sta ik nu? Waar wil ik naartoe? Wat is mijn volgende stap?