GRIP: Online Simulatiespel voor Aanbestedingen

Game-Based Learning
GRIP Tendering header

Het Online Simulatiespel voor Aanbestedingen richt zich op het Nederlandse aanbestedingsproces tussen overheidsinstanties en particuliere bedrijven. Oorspronkelijk ontwikkeld met pen en papier door Sandra van Thiel, maar ondertussen geëvolueerd tot een duurzamere online variant die in alle EUR-cursussen kan worden gebruikt.

 

Introduction Game GRIP video still

Introduction Game GRIP

Over het spel

Het spel simuleert gemeenten die de juiste taxionderneming moeten selecteren voor hun studentenvervoer. Studenten nemen verschillende rollen aan en leren de complexiteit van het aanbestedingsproces kennen. Ze doorlopen een simulatie van 1,5 uur en sluiten het leerproces af met een evaluatie. Het spel is geschikt voor verschillende disciplines die te maken hebben met het aanbestedingsproces en is gratis te spelen voor alle EUR-faculteiten.

Leerdoelen

De simulatie is met name nuttig voor studenten die leren over (aspecten van) het aanbestedingsproces en er nog geen praktische ervaring mee hebben. De volgende vier aspecten worden ervaren:

  • Werken: Werken met een aanbestedingsproces vanuit verschillende perspectieven (bedrijf en gemeente).
  • Overtuigen: Overtuigen door middel van presentaties.
  • Vragen en antwoorden: Stellen en beantwoorden van kritische vragen voor en tijdens een aanbesteding.
  • Scoren: Beoordelen van een aanbesteding, waarbij de puntverdeling bepalend is voor de gunning.

Spelmechanismen

  • Aantal spelers: 10-25 per klaslokaal (tot 400 tegelijkertijd)
  • Locatie: elke ruimte met meer dan 4 tafels die plaats biedt aan 10-25 studenten
  • Duur: 2 uur

Docenten/tutoren dienen de docentenhandleiding te lezen en de daarin beschreven voorbereidingen te treffen. Alle benodigde bestanden zijn hieronder beschikbaar (zie Downloads).

Studenten spelen de simulatie in kleine groepen, waarbij elke groep een andere rol aanneemt. Aan het begin van de simulatie bekijken de studenten een korte introductievideo. Vervolgens begint de simulatie, waarin studenten, afhankelijk van hun rol, een presentatie moeten voorbereiden of vragen moeten opstellen op basis van de beschikbare informatie. Tijdens dit proces worden de teams geconfronteerd met zogenaamde "events" die een reactie vereisen of aanvullende informatie bieden. In de volgende fase geven de taxibedrijven een presentatie aan de gemeente, die vervolgens een score toekent en de winnaar bepaalt.

Het simulatiespel leert studenten de praktische aspecten van het aanbestedingsproces. De evaluatie is het moment waarop studenten reflecteren op hun leerervaringen. Als afsluiting van het simulatiespel dienen docenten en begeleiders ongeveer 30 minuten te besteden aan het evalueren van de ervaring met de studenten. Om docenten/tutoren te ondersteunen in dit proces, is een Powerpoint ontwikkeld (zie Downloads: Evaluation Tender).

Voor technische problemen of bugs met het spel kunt u contact opnemen met spelontwikkelaar Organiq. 

Dit spel is gratis te spelen voor alle medewerkers en studenten van de EUR. Als u het spel buiten de EUR-context wilt spelen, neem dan contact op met Organiq voor de specificaties.

Als je vragen hebt over het spel, neem dan contact op met de Community for Learning & Innovation.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen