Game-Based Learning

in samenwerking met game experts
Game-Based Learning header

Game-based learning is een techniek die spellen inzet om het leren van studenten te verbeteren. Deze benadering maakt het onderwijs interactiever door studenten de mogelijkheid te geven om in realtime of in gesimuleerde leeromgevingen met elkaar te communiceren. Hun interacties bevorderen kritisch denken en richten zich op uitdagingen gerelateerd aan probleemoplossing, relaties opbouwen of kennis vergaren.

Games

Wil je meer weten over onze games of ben je op zoek naar inspiratie? Bezoek onderstaande pagina’s voor gedetailleerde informatie, praktische tips, werkvormen en leermaterialen voor elk spel.

Game-Based Learning Community video still

Game-Based Learning Community

Welkom bij de community!

Via deze community van docenten, opgericht door ErasmusX, verspreiden we nieuwsgierigheid, interesse, actie en samenwerkingen rond Game-Based Learning (GBL) praktijken in het onderwijs. Tot nu toe hebben de leden van GBL geweldige projecten gerealiseerd op het gebied van rechten, management, psychologie en meer. Deze uitwisselingen tussen de GBL-leden voeden de community met casestudies en openen nieuwe mogelijkheden voor samenwerking binnen en buiten de EUR, wat de manier waarop studenten onderwijs ervaren verder revolutioneert.

Game-Based Learning Community by ErasmusX

  • Studenten op nieuwe, innovatieve manieren laten leren.
  • De leerervaringen van studenten verrijken en hun plezier en enthousiasme vergroten.
  • Een ervaring creĂ«ren die is afgestemd op de behoeften van studenten door middel van verschillende samenwerkingen.

  • De Class Foundation kende dit project in 2021 de Best Campus Development Award toe.
  • We creĂ«erden de EUR Minecraft Campus tijdens de pandemie van 2020.
  • We lanceerden de ESL Legal Tech course Escaperooms.
  • We innoveerden de Hybrid Learning experience.
  • We deden onderzoek met 800 studenten van RSM die het Deal Hero-spel in de klas gebruikten. Volgens hen was het Deal Hero-spel boeiender dan hun gebruikelijke leerervaringen, ze waardeerden de interactieve aspecten ervan en ze benoemden functies om het leerproces te verbeteren.
  • We faciliteerden de ontwikkeling van een eigen serious game van ESHCC-studenten en gamificeerden ook het vak zelf.

Q&A over Game-Based Learning

Game-based learning en gamification zijn twee strategieën die vaak in educatieve contexten worden gebruikt om onderwijs interactiever te maken en leerervaringen te verbeteren, maar ze verschillen in uitgangspunten en toepassing. Samengevat is game-based learning het daadwerkelijke leren door spellen te spelen, terwijl gamification bestaande leerprocessen verrijkt met motiverende spelelementen.

  • Definitie: GBL houdt in dat er complete spellen worden gebruikt die specifiek zijn ontworpen met educatieve doeleinden om bepaalde vaardigheden of kennis aan te leren. Deze spellen zijn gemaakt om in verschillende onderwijsomgevingen een meeslepende en interactieve leerervaring te bieden.
  • Doelstelling: De primaire doelstelling van GBL is om studenten te betrekken bij het leerproces door middel van een boeiende, interactieve leeromgeving en ervaringsgericht leren, wat een dieper begrip en retentie van de lesstof bevordert.
  • Toepassing: Bij GBL nemen studenten direct deel aan de inhoud van het spel, waarbij ze scenario’s doorlopen die kritisch denken, probleemoplossing en besluitvorming vereisen. Voorbeelden zijn een simulatiespel waarin studenten een virtuele economie beheren om de praktische toepassing van economische principes te leren begrijpen, of een strategiespel waarin studenten leren over historische gebeurtenissen en hun impact.

  • Definitie: Gamification verwijst naar de integratie van spelontwerpelementen zoals punten, badges, ranglijsten en uitdagingen, in niet-spelcontexten, om gebruikersbetrokkenheid en motivatie te vergroten.
  • Doelstelling: De belangrijkste doelstelling van gamification is om deelname, motivatie en betrokkenheid te verhogen, voornamelijk bij routinetaken, door niet-game activiteiten leuker en belonender te maken met spelachtige prikkels.
  • Toepassing: In het onderwijs kan gamification worden toegepast door spelmechanismen in het curriculum te integreren, zoals het toekennen van punten voor het voltooien van opdrachten, het creĂ«ren van ranglijsten om gezonde competitie te stimuleren, of het verstrekken van badges voor het bereiken van specifieke prestaties.

Meer over onze gamefanaten

Verschillende CLI Fellows, docenten en professoren van de Erasmus Universiteit Rotterdam en andere experts hebben deelgenomen aan projecten gerelateerd aan 'Game-Based Learning' of 'Gamification'.

  • ir. S (Shen) Liu, MSc

    Projectmanager (CLI)

    Shen heeft een achtergrond in Design Thinking en Industrial Design Engineering. Dit heeft ertoe geleid dat hij de projectmanager is van vele gamification en game-based learning projecten aan de EUR.
  • Portet van Sandra van Thiel
    prof.dr. S (Sandra) van Thiel

    Professor (ESSB)

    Sandra heeft haar levenslange expertise gebruikt om een spel te creëren over het aanbestedingsproces in Nederland. Dit spel wordt sinds 2015 door veel studenten gespeeld en is een bewezen concept dat waarde toevoegt in de klas.
  • Portet van Ana Vasques
    dr. AR (Ana) Vasques

    Senior Lecturer (EUC)

    Ana was een van de eerste Fellows bij de CLI en is altijd toegewijd aan haar studenten en hun persoonlijke groei. Daarom heeft ze Fireflies gecreëerd, een spel waarmee studenten om kunnen gaan met moeilijke dilemma's en hun emoties.
  • mr. DL (Denise) Levy Abeliuk

    Project Innovation Manager

  • PA (Pablo) Ortiz de Zaldumbide Lucero, MSc

    Learning Innovation Consultant

  • Game-Based Learning Community by ErasmusX
  • Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From Game Design Elements to Gamefulness: Defining "Gamification". Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, 9-15. DOI: 10.1145/2181037.2181040
  • Camacho-Lazarraga, P., Guerrero, M. A., Guerrero-Puerta, L., Aguilar-Parra, J. M., Trigueros, R., & Alias, A. (2021). Between Level Up and Game Over: A Systematic Literature Review of Gamification in Education. Sustainability, 13(4), 2247. https://doi.org/10.3390/su13042247

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen