ESHCC ontwikkelt ‘New Media for Integration' voor vluchtelingen

Nieuwe cursus digitale technologie van ESHCC
Photography: Danilo Mijdam

Digitale technologie en communicatiemiddelen gaan een steeds belangrijkere rol spelen in het leven van vluchtelingen die willen integreren. Om deze reden werd het voorstel om het vak ‘New Media for Integration' te ontwikkelen ten behoeve van het op het hoger onderwijs voorbereidend programma ‘Voorbereidend Jaar Erasmus’, met veel enthousiasme ontvangen door Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF en de gemeente Rotterdam.

De volgende onderwerpen kwamen aan bod: de digitale vaardigheden en competenties die de integratie van vluchtelingen in de academische wereld en in de maatschappij in brede zin bevorderen, de interculturele communicatieve vaardigheden die voorbereiden op de internationale universitaire omgeving en de bevordering van mogelijkheden tot digitaal netwerken. Het vak ‘New Media for Integration' was een enorm inspirerende ervaring voor zowel de cursisten als de deskundigen die hierbij betrokken waren. Rashid Gabdulhakov formuleerde dit in zijn blog als volgt: “Ik had de gelegenheid om verbinding te maken met studenten uit Afghanistan, Irak, Syrië en Turkije, en me samen met hen in wereldwijde mediatrends te verdiepen”

Dr. Noemi Mena Montes
Dr. Rashid Gabdulhakov
Universitair Docent

De cursus werd opgezet door dr. Amanda Paz Alencar en kon rekenen op de expertise en inbreng van dr. Aleid Fokkema, dr. Ana Cinthya Uribe Sandoval, dr. Joep Hofhuis, dr. Noemi Mena Montes, Rashid Gabdulhakov PhD, dr. Vidhi Chaudhri en dr. Yijing Wang.

Het vak ‘New Media for Integration’ zal per 2019 een vast onderdeel zijn van Voorbereidend Jaar Erasmus. Het programma is mogelijk gemaakt dankzij de financiële bijdragen van de gemeente Rotterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam.

Tekst: dr. Amanda Paz Alencar