Bezuinigingen Hoger Onderwijs: "Penny wise, pound foolish"

Zonnige dag op campus Woudestein.
Campus Woudestein.
Alexander Santos Lima

Vanmiddag presenteerde het kabinet Schoof het Regeerprogramma, de uitwerking van het Hoofdlijnen Akkoord waarin een bezuiniging van ruim 1 miljard euro op het Hoger Onderwijs beschreven staat.

Bestuursvoorzitter Annelien Bredenoord van de Erasmus Universiteit Rotterdam over het regeerprogramma van kabinet-Schoof: "De bezuinigingen op het hoger onderwijs zijn penny wise, pound foolish. Het kabinet raakt een hele generatie jonge wetenschappers rechtstreeks in hun ontwikkeling, al die talentvolle studenten zijn hier de dupe van en onze hardwerkende medewerkers zien hun werkdruk weer oplopen. De sectorplannen zijn dan misschien wel gered, maar met een miljard euro aan bezuinigingen gaat dit zeker vaste banen kosten in het hoger onderwijs. Bovendien breek je hiermee eigenhandig de toppositie die Nederland heeft als kenniseconomie af."

Lees ook het statement van de Universiteiten van Nederland