Hinder en omleidingen door aanleg brug over vijver tussen UB en E Building

De renovatie van Tinbergen Building is gestart. Om het bouwverkeer voor de renovatie veilig over de campus te laten rijden, legt de aannemer tussen 24 februari en 31 maart een overbrugging aan over de vijver tussen de Universiteitsbibliotheek (UB) en E Building. De aanleg van deze overbrugging veroorzaakt geluids- en trillingsoverlast voor campusgebruikers. Bovendien stellen we omleidingsroutes in om afgesloten paden te vermijden.

Bouwweg 

Het bouwverkeer voor de renovatie van Tinbergen Building rijdt momenteel over een tijdelijke bouwweg via de Burgemeester Oudlaan naar de bouwplaats op de Institutenlaan. De meest efficiënte en veilige aanvoerroute is echter via de Kralingse Zoom, langs de entree bij G Building. Bouwverkeer rijdt dan over de Sportlaan en de vijveroverbrugging naar de bouwplaats, en via dezelfde weg weer terug.  

Geluids-, en trillingshinder 

De tijdelijke brug wordt zo’n 54 meter lang en 7 meter breed. Om de overbrugging van de vijver te realiseren worden er stalen funderingspalen de grond in getrild. De aanleg van de brug veroorzaakt geluids- en trillingsoverlast op een aantal momenten per dag van week 9 tot en met week 14. We begrijpen dat dit erg vervelend kan zijn voor campusgebruikers en proberen de overlast dan ook tot een minimum te beperken. Het intrillen van de palen wordt waar mogelijk zo ingepland dat het niet gebeurt tijdens tentamens. Ook meten we het geluid en de trillingen om te zorgen dat deze binnen de vastgestelde normen blijven. Als de brug er eenmaal is, dan blijft geluidsoverlast van passerend bouwverkeer naar verwachting beperkt. 

Tijdelijk minder studieplekken beschikbaar

Tijdens de werkzaamheden zijn er veiligheidszones afgezet in de Universiteitsbibliotheek. Dit betreft 197 studieplekken in de stiltezone. Deze plekken worden afgezet met linten en zijn tijdelijk buiten gebruik. Via ons reserveersysteem zie je welke studieplekken wel beschikbaar zijn.

Waarom een overbrugging? 

Ondanks dat de aanleg van een overbrugging hinder oplevert voor de omgeving, blijkt uit onderzoek dat dit de beste en veiligste optie is voor het bouwverkeer om naar de bouwplaats te rijden. Het oorspronkelijke plan was om de vijver te dempen, maar dat zou meer hinder en meer risico’s opleveren voor de monumentale universiteitsbibliotheek, door een zwaardere belasting voor de vijverwand. Bovendien zou dempen betekenen dat er geen dieren en planten meer in de vijver zouden kunnen leven. Daarom is gekozen voor een overbrugging.

Alternatieve routes. Voorkom vertraging, vertrek op tijd!  

Tijdens de vijverwerkzaamheden is het pad tussen de vijver en E Building afgesloten. Er is dan een omleiding langs F Building en langs de achterkant van N en E Building. De omleiding is duidelijk gemarkeerd met gele borden. We richten een tijdelijke oversteekplaats in tussen F Building en het Exam Centre. Wanneer hier bouwverkeer passeert, moet je een aantal minuten wachten. Er komt een verkeersregelaar om dit in goede banen te leiden. Vertrek dus op tijd als je bij het Exam Centre moet zijn!  

Je kunt ook een andere route nemen om de oversteekplaats te mijden, ofwel via de Kralingse Zoom en Erasmus Plaza of binnendoor via Theil Building en K.P. van der Mandeleplein. Zie onderstaande plattegrond ter verduidelijking van de situatie.  

plattegrond campus woudestein met alternatieve looproutes

Dan kun je gebruikmaken van de liften in de Plaza parkeergarage. Neem lift 5 naar parkeerdek -1 en verlaat de parkeergarage via de uitgang naast Hatta Building om alternatieve route 2 te volgen. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen