Diverse overeenkomsten voor Open Access publiceren bereiken hun limiet

Open access agreement Wiley

De limiet van 2024 voor open access artikelen in tijdschriften, die deel uitmaken van de institutionele overeenkomsten die de Universiteitsbibliotheek met verschillende uitgevers heeft afgesloten, wordt binnenkort bereikt.

De EUR-bibliotheek heeft overeenkomsten met diverse academische uitgevers. Deze overeenkomsten bieden corresponderende auteurs, die verbonden zijn aan EUR en EMC, de mogelijkheid om hun peer-reviewed tijdschriftartikelen open access te publiceren, zonder extra kosten. Sommige van deze overeenkomsten omvatten echter een beperkt aantal artikelen (ook wel een 'cap' genoemd).

Op dit moment is dit het geval voor Springer - zoals eerder gecommuniceerd - maar ook voor Emerald, Taylor & Francis, Oxford University Press en Lippincott Williams & Wilkins (LWW). Wat deze laatste drie uitgevers betreft, wordt voor het eerst in de afgelopen jaren verwacht dat hun artikelplafonds voor 2024 binnenkort zullen worden bereikt.

Voor LWW is de verwachting dat het quotum in de eerste week van oktober wordt bereikt. Voor Taylor & Francis en Oxford University Press zal het quotum voor dit jaar naar verwachting in de derde week van november worden bereikt. Zodra deze limiet is bereikt, kunnen auteurs niet langer publiceren onder de overeenkomst zonder extra kosten te maken. Onderzoekers die op de hoogte willen blijven van de status van de cap van de uitgeversovereenkomsten kunnen zich aanmelden voor een 'notify-me service'.

Als je manuscript wordt geaccepteerd tussen het bereiken van de limiet en 1 januari 2025, bieden de uitgevers nog steeds de mogelijkheid om Open Access te publiceren, maar de Article Processing Charges worden dan niet gedekt door de overeenkomsten en zullen moeten worden gedekt door de auteur. Als je met deze situatie wordt geconfronteerd en niet over de middelen beschikt om deze kosten te dekken, is het beste alternatief om te kiezen voor een 'closed access' publicatie en gebruik te maken van ons Open Access Reglement om je artikel na een embargo van zes maanden te delen in de institutionele repository.

Houd er wel rekening mee dat deze Taverne-route niet voldoende is om te voldoen aan de Open Access eisen van Plan S-gelieerde financiers zoals NWO en ERC. Als dit op jou van toepassing is, adviseren wij je contact op te nemen met het Open Access team van de Universiteitsbibliotheek.

Voor meer informatie, neem contact op met openaccess@eur-nl.libanswers.com