In onze vitrines presenteerden we in de eerste helft van 2019 het beroemde tijdschrift The New Yorker, waarvan de eerste editie in 1925 verscheen. Het Leeskabinet beschikt over de vrijwel complete jaargangen vanaf 1952 tot en met 1969 en heeft sinds 2010 een doorlopend abonnement.
Hoewel in de loop der jaren hier en daar iets vernieuwd is, heeft het tijdschrift veel van zijn traditionele opmaak weten te behouden, vooral op het gebied van de typografie, artistieke bijdragen en de zo sprekende omslagen. Door ons te focussen op de omslagen, van illustratoren die vaak een langjarige werkrelatie met The New Yorker onderhielden, denken we een boeiend overzicht te hebben kunnen schetsen. De variƫteit in zowel onderwerpkeuze als techniek komt duidelijk naar voren, en er valt zeker de laatste decennia een zekere verschuiving naar meer politiek getinte omslagen op te merken.
In 2015, ter ere van het 90-jarige bestaan van het tijdschrift, werd verscheidene vermaarde kunstenaars gevraagd een eigen interpretatie te geven aan de zo typische New Yorkse dandy die vanaf het eerste nummer elk decennium het omslag heeft gesierd. De Nederlandse striptekenaar en grafisch ontwerper Joost Swarte werkt sinds 1984 regelmatig voor The New Yorker. In totaal maakte hij meer dan 450 tekeningen, waaronder prachtige omslagen, waarvan we er een aantal in onze presentatie opgenomen waren.