Monday or Tuesday van Virginia Woolf

Rotterdamsch Leeskabinet

Het is een wat onooglijk boekje, maar dat is nu juist het leuke aan ons exemplaar van Virginia Woolf’s Monday or Tuesday. Niet voor niets behoort de verhalenbundel tot onze bijzondere collectie: van deze eerste druk, uitgegeven in 1921 door Woolf’s eigen Hogarth Press, werden slechts duizend exemplaren geproduceerd. De vier originele houtsnedes en het voorplat zijn van de hand van Vanessa Bell, Virginia Woolf’s oudste zus.

Monday or Tuesday opengeslagen met links een zwart-witte houtsnede print, en rechts een deel van de tekst.

Virginia en Leonard Woolf bezaten bij de Hogarth Press hun eigen drukpers, maar het was teveel werk om duizend exemplaren met de hand te drukken. Deze taak werd dan ook uitbesteed aan een iets grotere drukker, de Prompt Press van F.T. McDermott in Richmond. Leonard Woolf hielp zelf mee met het zetwerk, evenals de bevriende uitgever Roger Senhouse die net als de Woolfs en Bell deel uitmaakte van de groep schrijvers, kunstenaars en intellectuelen die later bekend werd als de Bloomsburygroep.

De zwart-witte grafische kaft van een oude uitgave van Monday or Tuesday

Het drukproces verliep allesbehalve soepel. Senhouse schreef later: “de Prompt Press produceerde, het spijt me het te moeten zeggen, een van de slechtst gedrukte boeken ooit. [McDermott] was een vreselijk ongeduldige en rommelige werker”. Het ergst was nog wel de papierkeuze, volgens Senhouse ‘akelig, sponzig en antiek’, waardoor er veel meer inkt gebruikt moest worden dan voor de illustraties en tekst geschikt was, en de hele pers tussen drukgangen door schoongemaakt moest worden. “Uiteindelijk zakten we uitgeput en sprakeloos op de grond naast de machine waar we stilletjes bier dronken tot ik voldoende was bijgekomen om gebroken terug naar Hogarth House te kruipen,” besloot Senhouse zijn relaas.

In het oeuvre van Virginia Woolf markeert Monday or Tuesday, haar eerste verhalenbundel, een breuk met haar meer conventionele eerdere werk. De korte verhalen boden haar de gelegenheid om volop te experimenteren met stijl, verteltechniek en onderwerpskeuze. In het verhaal An Unwritten Novel probeert de protagonist zich het innerlijke leven in te beelden van een vrouw die ze tegenkomt in de trein. Het is een eerste oefening in de stream of consciousness-techniek die Woolf vier jaar later perfectioneerde in Mrs Dalloway. [RLK KN 403]

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen