Een boek van Max Ernst met bijzondere opdrachten

Rotterdamsch Leeskabinet
Kaft van Sept Microbes, met abstracte illustratie van een fruitboom

Museum Boijmans Van Beuningen heeft van alle Nederlandse musea de mooiste collectie surrealistische kunst. Schilderijen en sculpturen van Salvador Dalí, Paul Klee, René Magritte, Paul Delvaux, Max Ernst en vele anderen. Ook de bibliotheek van het museum is rijk aan documenten uit de tijd van het ontstaan en de bloei van het surrealisme, zoals tijdschriften en bijzondere uitgaven. De collectie werd vooral in de jaren zestig opgebouwd door conservator Reinhilde Hammacher, onder het directoraat van J.C. Ebbinge Wubben. (Lees hier meer over de collectie surrealisme van het Boijmans.)

Titelblad van Sept Microbes

Uit de bibliotheek van Ebbinge Wubben zijn enkele boeken in de collectie van het Rotterdamsch Leeskabinet terechtgekomen. Daaronder is een bijzonder exemplaar van een boek van Max Ernst: Sept microbes, vu a travers un temperament, uitgegeven in Parijs in 1953. Het boek is gedrukt in een oplage van 1100, waarvan 100 genummerde exemplaren ‘sur Marias Pur Fil trois fleurs’. Ons exemplaar is een van die honderd, en draagt het nummer 98. Bij het boek zou een originele aquarel van Yves Tanguy horen, maar die ontbreekt helaas. Het boek heeft daarentegen wel twee verschillende handgeschreven opdrachten. De oudste is van de hand van de kunstenaar: in blauwe pen staat op de titelpagina: ‘pour Bertie Urvater + TROIS ROSES pour Gigi, cordialement Max Ernst’. Daaromheen is in grove karakters geschreven, in zwarte stift: ‘le 1.11.65 J.B.U. Gigi’ en ‘de tout coeur cédé a mes ami Ebbinge Wubben’.

Kaft van Sept Microbes, met abstracte illustratie van een fruitboom

De eerste, niet gedateerde, opdracht is van de kunstenaar aan Joseph-Berthold (Bertie) baron Urvater (1910-2003), diamantair en kunstverzamelaar uit België, en zijn vrouw Gigi (Gaëtane-Gilberte Consiglio, 1920-2010). Zij waren belangrijke verzamelaars van moderne en vooral surrealistische kunst en Cobra. De verzamelaar (J.B.U.) en zijn vrouw (Gigi) gaven later, in 1965, het boek door aan Ebbinge Wubben. Waarom? Misschien uit dankbaarheid voor de inspanningen van het museum om het surrealisme in Nederland te laten zien. Misschien ook vanwege de poging van Ebbinge Wubben om de gemeente ervan te overtuigen de collectie van Urvater te kopen – hij had die namelijk aan het museum aangeboden. De gemeente reageerde echter negatief op het aanbod. Daarmee miste het museum – en de stad Rotterdam – de kans om in één klap ook internationaal gezien een van de belangrijkste musea met een surrealisme collectie te worden! Het boek was te zien in de vitrinepresentatie met bijzondere boeken uit de collectie, eind 2019.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen