Impactgedreven onderwijs is een innovatieve pedagogische benadering die studenten in staat stelt om complexe maatschappelijke urgenties aan te pakken door samen te werken met maatschappelijke stakeholders, met de steun en begeleiding van de docent.
Door theorie en praktijk te integreren en een inclusieve dialoog tussen docenten, studenten en maatschappelijke partners te bevorderen, rust impactgedreven onderwijs studenten uit met de vaardigheden en waarden die nodig zijn om samen kennis en interventies te creëren om de meest dringende maatschappelijke problemen van vandaag aan te pakken. Daarnaast ligt bij deze benadering de nadruk op reflexiviteit, waarbij studenten worden aangemoedigd om kritisch na te denken over hun eigen (normatieve) positie, vooroordelen en waarden met betrekking tot maatschappelijke vraagstukken, wat een meer doordachte en ethische besluitvorming bevordert. Docenten spelen een centrale rol in de scaffolding van dit proces, het bieden van richtsnoeren en mentorschap, en het mogelijk maken van zinvolle interacties tussen studenten onderling en met stakeholders.
Deze onderwijsaanpak is gericht op het cultiveren van een gevoel van sociale verantwoordelijkheid en empathie, waardoor studenten erop worden voorbereid betrokken professionals te worden die in staat zijn om samen kennis te creëren om de maatschappij zowel binnen als buiten de academische wereld te transformeren. Dit wordt bereikt door docenten die studielandschappen tot stand brengen waarin rechtstreeks authentieke maatschappelijke problemen worden behandeld en die mogelijkheden bieden om meerdere perspectieven te verkennen en in complexiteit te navigeren. Door actieve betrokkenheid van maatschappelijke stakeholders en het bevorderen van interdisciplinaire samenwerking worden studenten aangemoedigd om samen te werken in verschillende disciplines, waardoor ze holistische inzichten en innovatieve benaderingen kunnen ontwikkelen om dringende maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.