Veel docenten ervaren zogeheten ‘hot moments’ (verhitte discussies) waarop de sfeer in de klas zwaar op de proef wordt gesteld en studenten (en/of docenten) zich ongemakkelijk beginnen te voelen. Hot moments kunnen zich voordoen wanneer uiteenlopende meningen botsen, meningen agressief worden geuit of genuanceerd begrip ontbreekt. Ze doen zich voor wanneer studenten zich niet gelijkwaardig uitgenodigd voelen om hun perspectieven te delen of wanneer docenten zich onveilig voelen. Het doel van deze toolbox is docenten kennis, erkenning en aanmoediging te bieden, en manieren te geven om met hot moments om te gaan.
- Herdefinieer hot moments als kansen – het zijn emotionele momenten voordat het leren stopt, die nog kunnen worden omgebogen tot een leerervaring.
- Creëer een veilige leeromgeving met ongemak – Een veilige leeromgeving laat ruimte voor ongemak, maar gaat nog steeds uit van de gedachte dat iedereen even veel respect en aandacht verdient als ieder ander en dat iedereen gezien wordt als volledig deelnemend lid aan de gemeenschap. (externe link)
- Zie het ongemak van docenten als een oproep tot reflectie-in-actie – Beschouw ongemak niet als ongewenste gevoelens die moeten worden opgelost of veronachtzaamd, maar als signalen. Zie ze als belangrijke signalen die oproepen tot reflectie, tot een time-out, en tot het nemen van een helikopterview van de situatie.
- Deel de waarde van je eigen ervaringen – Het delen van je ervaringen met je collega’s kan helpen bij het ontwikkelen van een cultuur waarin je collectief groeit en vertrouwen krijgt om te handelen tijdens hot moments. Het delen van situaties die je zijn overkomen en het luisteren naar anderen helpt je om je eigen ervaringen in perspectief te plaatsen. Op die manier zullen docenten zich zekerder voelen om de leiding te nemen tijdens moeilijke momenten en ze op een meer constructieve, meelevende manier op te lossen.
- Wees geduldig – Het kost moeite en tijd om de professionele en persoonlijke vaardigheden te verwerven en verfijnen die ons helpen om te gaan met hot moments. Situaties zijn onvoorspelbaar; ze kunnen in verschillende richtingen worden gestuurd, maar slechts tot op zekere hoogte. Wees volhardend en geduldig en bovenal mild (voor anderen, maar vooral voor jezelf).
Voor contact over het onderzoek kun je Marieke Slootman benaderen via m.w.slootman@vu.nl en voor contact over workshops over hot moments kun je Siema Ramdas benaderen via s.k.k.ramdas@vu.nl.
Het volledige document over hot moments en de manieren om ermee om te gaan vind je hieronder.
- De training brengt je in staat om vooruit te denken en specifieke strategieën te ontwikkelen voor hoe je kunt omgaan met een plotselinge uitbraak van spanning of conflict in de klas en leert je welke aspecten van je cursusinhoud deze spanning kunnen oproepen.
- Hoe je zelf de spanning kunt erkennen en hierop kunt reflecteren op het moment zelf, en je studenten kunt helpen hetzelfde te doen.
- Hoe je de intensiteit van de hot moments kunt benutten als leermomenten voor studenten.
- De training brengt je in staat om een ondersteunend netwerk op te bouwen en hiermee contact te onderhouden.
Voor contact over het onderzoek: Marieke Slootman, m.w.slootman@vu.nl, en voor contact over workshops over “hot moments”: Siema Ramdas, s.k.k.ramdas@vu.nl
Het volledige document over "hot moments" en de manieren om ermee om te gaan vindt u hieronder: