Dit is een voorbeeld van een reflectieopdracht en een holistische rubric voor een cursus op MSc-niveau over duurzaam zakelijk leiderschap. Hierin wordt de definitieve reflectie van studenten over hun persoonlijke ontwikkeling geëvalueerd, waarbij de Inner Development Goals (IDG’s) als referentiekader worden gebruikt. Cursusspecifieke details worden om redenen van vertrouwelijkheid weggelaten.
Waarom zou je dit gebruiken?
Dit voorbeeld biedt inspiratie voor docenten die het reflectieve vermogen willen beoordelen, vooral voor het evalueren van Inner Development Goals bij duurzaam leiderschap. De gegeven rubric biedt een gestructureerde aanpak om de reflectie en persoonlijke groei van studenten te beoordelen. De rubric is oorspronkelijk ontworpen voor zakelijk leiderschap, maar kan aan verschillende contexten worden aangepast.
Hoe gebruik je het?
Docenten kunnen deze rubric aanpassen aan de doelstellingen van hun cursus door de instructies en criteria van de opdracht aan te passen aan specifieke doelen. Dit open-source document helpt docenten een uitgebreide evaluatie en opbouwende feedback te geven , ongeacht of het ter inspiratie of als template wordt gebruikt.
Instructies voor de opdracht:
Reflectie-eindopdracht: innerlijke ontwikkeling voor duurzaam leiderschap
Tijdens de cursus houd je de verschillende momenten, ervaringen en concepten bij die tijdens de cursus een impact op je hebben. Het doel van dit dagboek is om reflecties vast te leggen op prikkelende, verwarrende en verbazingwekkende elementen die bijdragen aan je groei als leider op het gebied van duurzaam ondernemen.
Dagboekaantekeningen: neem na elk hoorcollege even de tijd om ervaringen, gedachten of ideeën op te schrijven die een grote impact op je hebben gehad. Deze aantekeningen zullen dienen als waardevolle ‘ruwe’ data voor je reflectie-eindopdracht.
Reflectie-eindopdracht: in je reflectie-eindopdracht moet je je dagboekaantekeningen analyseren om een volledig inzicht te krijgen in je ontwikkeling als leider. Focus op:
- Groeipunten (reflecteer op 2 of 3):
- Wat? Beschrijf: leg duidelijk een specifiek groeipunt uit dat je als leider hebt ervaren tijdens de cursus. Geef een gedetailleerde uitleg over hoe je elk nieuw aspect van je leiderschap hebt ontwikkeld. Denk na over de ervaringen en concepten die voor jou bijzonder transformerend waren. Onderbouw je groeipunten met concrete en relevante voorbeelden uit de cursusactiviteiten en -inhoud. Zorg ervoor dat je beschrijving gedetailleerd is, zodat de lezer de ontwikkeling van je groei begrijpt.
- En dan? Argumenteren: leg uit wat de betekenis is van deze groeipunten in de context van duurzaam zakelijk leiderschap en hoe je ontwikkeling zich verhoudt tot het kader van de Inner Development Goals. Leg uit hoe deze groeipunten bijdragen aan je doeltreffendheid als leider in het vakgebied.
- Wat nu? Volgende stappen bepalen: stel de implicaties van je groeipunten vast en schets de volgende stappen in je leiderschapsreis.
- Gebieden voor toekomstige ontwikkeling (reflecteer op 1 of 2):
- Wat? Beschrijf: geef duidelijk aan op welke aspecten of vaardigheden je jezelf als leider nog wilt ontwikkelen. Denk na over de ervaringen en concepten uit de cursus die bijzonder uitdagend voor je waren. Onderbouw je verbeterpunten met concrete en relevante voorbeelden uit de cursusactiviteiten en -inhoud. Zorg ervoor dat je beschrijving gedetailleerd is.
- En dan? Argumenteren: leg uit hoe belangrijk het is om deze gebieden aan te pakken voor je voortdurende groei, door ze te verbinden met de context van duurzaam zakelijk leiderschap en hoe je ontwikkeling zich verhoudt tot het kader van Inner Development Goals. Leg uit hoe deze punten je momenteel belemmeren of zouden kunnen bijdragen aan je effectiviteit als leider in het vakgebied.
- Wat nu? Volgende stappen bepalen: stel specifieke acties of implicaties voor om deze gebieden aan te pakken en verder te ontwikkelen.
Kader en analyse: gebruik het kader van de Inner Development Goals (IDG’s) van de VN als inbreng voor je reflectie. Bedenk hoe je persoonlijke innerlijke groei aansluit bij het IDG-kader, zodat je kunt nadenken over je ontwikkeling als leider op het gebied van duurzaam ondernemen.
Richtsnoeren voor het inleveren: lever je reflectie-eindopdracht uiterlijk in op [deadline]. Zorg ervoor dat je reflectie goed is opgebouwd, met duidelijke verbanden met de IDG’s en concrete en relevante links naar zowel de cursusactiviteiten als de inhoud.
Deze opdracht biedt je de gelegenheid om na te denken over je eigen persoonlijke ontwikkeling, verbanden te leggen met de inhoud van de cursus en zinvolle doelen te stellen voor je toekomst als leider in duurzaam ondernemen.
Rubric:
Rubric – Individuele eindreflectie: innerlijke ontwikkeling voor duurzaam leiderschap
Prestatieniveau | Beschrijving | ||
Geslaagd | Uitstekend (9-10) | De reflectie geeft blijk van een uitzonderlijk inzicht in persoonlijke leiderschapscompetenties op het gebied van duurzaam ondernemen. Zowel de groeipunten als het belangrijkste verbeterpunt worden gedetailleerd beschreven en ondersteund door duidelijke en relevante voorbeelden die verband houden met de cursusinhoud en die de diepgang van de persoonlijke ontwikkeling illustreren. Hun belang voor duurzaam zakelijk leiderschap wordt grondig beargumenteerd, met duidelijke verbanden met het kader van de Inner Development Goals. Daarnaast worden specifieke volgende stappen voor het benutten van sterke punten en het aanpakken van verbeterpunten uitgebreid beschreven, wat blijk geeft van een strategische en toekomstgerichte benadering van persoonlijke ontwikkeling. Potentiële uitdagingen en proactieve oplossingen worden besproken, wat getuigt van een probleemoplossende oriëntatie. Over het geheel genomen is de reflectie uitzonderlijk uitgebreid, kritisch en geschikt voor het opnemen van complexiteiten, inzichtelijke analyses en innovatieve verbanden tussen de concepten/literatuur van de cursus en persoonlijke ontwikkeling. De overeenstemming met de Inner Development Goals van de VN is consequent duidelijk en weerspiegelt een sterke beheersing van de belangrijkste cursusdoelstellingen. | |
Uitstekend (8-8,9) | De reflectie getuigt van inzicht in persoonlijke leiderschapscompetenties op het gebied van duurzaam ondernemen. Zowel de groeipunten als het belangrijkste verbeterpunt worden gedetailleerd beschreven met relevante voorbeelden, waardoor een duidelijk traject van persoonlijke ontwikkeling wordt belicht. Hun belang voor duurzaam zakelijk leiderschap wordt overtuigend beargumenteerd, waarbij verbanden worden gelegd met het kader van de Inner Development Goals. Daarnaast worden specifieke volgende stappen voor het benutten van sterke punten en het aanpakken van verbeterpunten zorgvuldig uiteengezet, wat blijk geeft van een proactieve aanpak. Potentiële uitdagingen en proactieve oplossingen kunnen worden besproken. De reflectie getuigt van een uitgebreide analyse en kritisch denken en geeft blijk van een goed begrip van de belangrijkste cursusdoelen. | ||
Goed (7-7,9) | De reflectie getuigt van een goed begrip van persoonlijke leiderschapscompetenties op het gebied van duurzaam ondernemen. Zowel de groeipunten als het belangrijkste verbeterpunt worden duidelijk beschreven, ondersteund door relevante voorbeelden die verband houden met de cursusinhoud. Het belang ervan voor duurzaam zakelijk leiderschap wordt naar behoren beargumenteerd, met enkele verbanden naar het kader van de Inner Development Goals. Specifieke volgende stappen voor het benutten van sterke punten en het aanpakken van verbeterpunten worden uiteengezet, maar zijn soms niet diepgaand of specifiek genoeg. De reflectie is over het algemeen uitgebreid en kritisch in haar analyse, maar kan baat hebben bij verdere verkenning en verdieping. Er wordt gestreefd naar overeenstemming met het kader van de Inner Development Goals van de VN, hoewel de reikwijdte ervan beperkt kan zijn. | ||
Voldoende (5,5-6,9) | Bevredigend (6,1-6,9) | De reflectie getuigt van een fundamenteel tot bevredigend begrip van persoonlijke leiderschapscompetenties op het gebied van duurzaam ondernemen. Er worden groeipunten en verbeterpunten uiteengezet, maar sommige punten zijn beperkt of niet specifiek genoeg of missen duidelijke voorbeelden of relevantie voor de cursusinhoud, vooral op het basisniveau. Hoewel hun belang voor duurzaam zakelijk leiderschap wordt genoemd, kunnen verbanden met het kader van de Inner Development Goals beperkt zijn of ontbreken. De volgende stappen voor het benutten van sterke punten en het aanpakken van verbeterpunten worden op een algemene manier genoemd, waardoor het onduidelijk is hoe deze in praktijk zullen worden gebracht. Hiaten, inconsistenties of een gebrek aan voorbeelden bij het uitleggen van het leertraject van de student kunnen de algemene diepgang en samenhang van het argument aantasten. De structuur kan op sommige punten onduidelijk zijn, wat het begrip van de lezer kan belemmeren | |
Basis (5,5-6) | |||
Gezakt | Onvoldoende (4,5-5,4) | De reflectie getuigt van een beperkt begrip van persoonlijke leiderschapscompetenties op het gebied van duurzaam ondernemen. Groeipunten en verbeterpunten geven blijk van enig begrip van de cursusinhoud, maar vertonen zwakke punten in het begrijpen en grondig beschrijven van het leertraject van de student. Over het algemeen is de reflectie niet specifiek genoeg, zijn er geen duidelijke voorbeelden en/of is de reflectie niet relevant voor de cursusinhoud/literatuur. Verbanden met het IDG-kader kunnen beperkt zijn of ontbreken en verbanden met de cursusinhoud/literatuur kunnen oppervlakkig zijn, waardoor onvoldoende beheersing van de meest essentiële thema’s of onderwerpen uit de cursus wordt aangetoond. Volgende stappen voor het benutten van sterke punten en het aanpakken van verbeterpunten kunnen ontbreken, irrelevant of onvoldoende beschreven zijn, waardoor er onzekerheid bestaat over de toepassing ervan. De aanwezigheid van hiaten, inconsistenties of het ontbreken van veelzeggende voorbeelden kan de algehele diepgang en samenhang van het argument ondermijnen en bijdragen aan een beperkte en onduidelijke interpretatie. | |
Zwak (3-4,4) | De inhoud van de reflectie is zeer gebrekkig en vertoont een gebrek aan bewustzijn van persoonlijke leiderschapscompetenties en de toepassing ervan op duurzaam ondernemen. Groeipunten en verbeterpunten zijn vooral niet specifiek genoeg, er worden geen duidelijke voorbeelden van gegeven, of ze zijn niet relevant voor de cursusinhoud. Door een beperkt begrip van het cursusmateriaal en verschillende hiaten of conceptuele fouten wordt niet voldaan aan de opgegeven criteria. De verbanden met het kader van de Inner Development Goals zijn irrelevant of ontbreken. Hiaten of inconsistenties in de uitleg van het leertraject van de student maken het moeilijk voor de lezer om de redenering van de reflectie te volgen. | ||
Slecht (2-2,9) |
De reflectie is zeer gebrekkig en vertoont een gebrek aan essentieel bewustzijn van persoonlijke leiderschapscompetenties en de toepassing ervan op duurzaam ondernemen. Als ze al worden genoemd, zijn de groeipunten en verbeterpunten onduidelijk of irrelevant. Het belang ervan is slecht verwoord en er is geen verband met het kader van de Inner Development Goals. Het argument is onsamenhangend, met irrelevante gedeelten en een minimale koppeling met de cursusinhoud/literatuur. Hiaten en tekortkomingen in de voorbeelden en argumenten maken de inhoud moeilijk te begrijpen. | ||
Niet-conform (lager dan 2) | Toont niet aan dat de leerresultaten zijn bereikt. Opdrachten zijn mogelijk niet ingediend, wijken af van de toegewezen taak, zijn ingediend na de aangegeven deadline of het gepresenteerde werk vertoont significant academisch wangedrag. |