Inclusie door design: onderzoek je syllabus en cursusopzet

Een breder perspectief op inclusie in de dagelijkse praktijk van lesgeven
A man and a woman designing

Met deze onderzoekstool kunnen docenten hun syllabus en cursusopzet onderzoeken om een bredere kijk te krijgen op het onderwijs dat ze geven.

De tool omvat een werkblad dat is ingedeeld in drie onderdelen. In elk deel staan een aantal reflectieve vragen. In elk deel vat je je gedachten kwantitatief samen op een schaal van 1 tot 5. Bij elke vraag kun je een korte toelichting plaatsen waarin je voorbeelden geeft en/of aangeeft waarom je een bepaalde score hebt gegeven. Het onderzoek bestaat uit de volgende onderdelen:

1 De context en opzet van je cursus.

2 De “tekst” van je syllabus en cursusopzet.

3 De subtekst van je syllabus.

• Het hoofddoel van de curriculumscan is om docenten op basis van de bevindingen van het onderzoek kritisch te laten kijken naar hun huidige curriculum: wat staat erin, wat ontbreekt er, en welke gebieden verdienen meer aandacht als je een nieuw curriculum gaat maken.
  • Met deze tool kun je onderzoeken in hoeverre een opleiding in haar huidige vorm inclusief onderwijs levert, samen met docenten nadenken over de resultaten van het onderzoek en werken aan ideeën om het curriculum inclusiever en toegankelijker te maken.

Dit onderzoek is ontwikkeld door Ed Brantmeier (James Madison University), Andreas Broscheid (James Madison University) en Carl S. Moore (University of the District of Columbia). Download het werkblad hier.