Faculteit: RSM
Onderwijskundig thema: Studentcompetenties, academische skills 2.0
Projectleider: Lennart Corleissen
Faculteitsliaison: Anne de Waard-Leung
Duur project: September 2020 - mei 2021
Status: In bedrijf
Missie
We leven in een wereld die geconfronteerd wordt met complexe, maatschappelijke vraagstukken als armoede, sociale ongelijkheid en beperkte toegang tot economische middelen. Het I DO Project biedt tweedejaars (I)BA-studenten de kans om al tijdens hun studie een positieve maatschappelijke impact te maken door de geleerde theorie direct toe te passen in de maatschappij.
Het I DO Project brengt studenten in contact met NGO’s wereldwijd die het hun missie maken om de maatschappelijke uitdagingen lokaal te bestrijden, maar die te kampen hebben met tekortkomingen in kennis en inzicht om hun ambities te verwezenlijken. Daarom werken RSM-studenten samen met organisaties (NGO’s) om samen met hen specifieke uitdagingen te definiëren op basis van de bestaande behoeften. Ook helpen ze bij het ontwerpen en implementeren van effectieve oplossingen in teamverband.
Implementatie
Samen met Impact at the Core werken de studenten van Students for Project Misside aan de ontwikkeling van een geaccrediteerd I DO-vak, bestaande uit twee aparte fases: de voorbereidende fase en de actiefase. De eerste fase omvat de theoretische voorbereiding die studenten nodig hebben om de actiefase te kunnen starten. De actiefase is een deeltijdtraject van vijf maanden waarin de deelnemers werken voor NGO’s wereldwijd. Beide periodes zijn gebaseerd op het raamwerk van het vak, waarin studenten op een holistische wijze werken aan de kennis en vaardigheden die nodig zijn om samen met de NGO’s een positieve impact te maken.
Onderdeel van het I DO-vak is het I DO Leiderschapsprogramma. (I)BA2 studentconsultants worden begeleid en gecoacht door (I)BA3-studenten die tijdens hun tweede jaar deelnamen aan I DO. Het leiderschapsprogramma leert hun de hard and soft skills die nodig zijn om een I DO consultantteam effectief te kunnen leiden. Ook het Leiderschapsvak bestaat uit een voorbereidende- en een actiefase. De voorbereiding omvat een opstartweek waarin de coaches worden voorbereid op hun rol als coach. Tijdens de actiefase gaan de consultantteams aan de slag bij een NGO. Gedurende dit traject zijn er geregeld contactmomenten met zowel de NGO’s als met de studententeams. Naast het begeleiden van het procesgaan coaches verder met hun individuele leerproces als begeleider.
Een vak met impact; studenten zeggen ‘I DO’
“Van hen aan wie veel gegeven is, wordt ook veel verwacht.”