F.A.I.R. Assessment Guide

Vier leidende principes voor een eerlijke en rechtvaardige beoordeling
Woman performing in a written assessment.

Bij beoordelingen moet rekening worden gehouden met de behoeften van de diverse studentenpopulatie. Docenten moeten zoeken naar nieuwe manieren van beoordeling, maar ook een billijke en inclusieve aanpak volgen. De F.A.I.R. (Flexible, Accurate, Inviting, Responsible) Assessment Guide presenteert vier leidende principes voor een eerlijke en rechtvaardige cijfertoekenning en beoordeling.

In de gids worden de vier leidende principes voor beoordeling uitgelegd. Vervolgens worden per principe enkele reflectieve vragen gesteld die als leidraad kunnen dienen voor de beoordeling. De gids geeft ook leestips voor elk principe afzonderlijk.

  • Als docent is het belangrijk om stil te staan bij de vraag wat een beoordeling voor studenten eerlijk of oneerlijk maakt. De F.A.I.R. Assessment Guide helpt docenten enkele basisprincipes te volgen om ervoor te zorgen dat de gebruikte beoordelingsmethoden voor alle studenten eerlijk en billijk zijn.
  • De gids helpt docenten ook de beoordeling flexibel te maken zodat rekening kan worden gehouden met de behoeften van diverse studenten, en waarborgt dat de beoordeling strookt met de leerdoelen. Verder zorgt de gids dat feedback constructief en motiverend is, waarbij genoeg bewuste verantwoordelijkheid is ingebouwd om ingesleten vooroordelen bij het toekennen van cijfers weg te nemen.

De gids is geschreven door Fanny Passeport (onderwijsontwikkelaar, ErasmusX) en Aki Negate (studentassistent, ErasmusX), samen met Marijn van den Doel (adviseur onderwijsinnovatie, RSM)

Download hier de gids als pdf.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen