Het Prometheus-spel: Immersief Platform voor Speelbare Casestudy's (RSM & ESHPM)

Game-Based Learning
Prometheus game

Het Prometheus-spel transformeert traditionele casestudy's in boeiende, interactieve beslissingssimulaties. Het dompelt studenten onder in vertakkende casusverhalen, waarin ze interactie hebben met leermateriaal, samenwerken, debatteren, uitdagende beslissingen nemen, terugspoelen om andere keuzes te verkennen en reflecteren op de uitkomsten.

 

Prometheus game

Over het spel

Statische casestudy's verliezen vaak na verloop van tijd hun relevantie, worden voorspelbaar bij herhaald gebruik en kunnen nu snel worden geanalyseerd door generatieve AI. Daarentegen zorgt de rollenspel-ervaring van het Prometheus-spel ervoor dat elke sessie uniek is. Studenten creëren persoonlijke interpretaties van de verhaallijnen in het spel, beïnvloed door teamdynamiek en iteratieve reflectiecycli.

Het spel werkt momenteel via een webgebaseerd platform, geoptimaliseerd voor smartphones, maar ook toegankelijk via desktop. Er zijn geen downloads of accounts nodig en het verzamelt geen persoonlijke of academische gegevens.

Met het Prometheus-spel werken docenten samen met teams voor onderwijsinnovatie om nieuwe casestudy's aan te passen naar versies voor het Prometheus-spel. Elke nieuwe versie volgt een specifieke casestudy en een uniforme verhaallijnstructuur. Sinds 2023 zijn twee versies van het spel geïmplementeerd, Deal Hero en Katendrecht MC, waarmee jaarlijks meer dan 1.600 studenten worden getraind aan de RSM en ESHPM faculteiten. Wetenschappelijk onderzoek naar de implementatie van Deal Hero 2024 heeft geleid tot een publicatie in het IATED-tijdschrift.

Het Prometheus-spel en zijn twee versies bevinden zich momenteel in een proof-of-conceptfase. Het spel is daarom niet openbaar toegankelijk en wordt slechts in een paar cursussen en programma's van de RSM- en ESHPM-faculteiten gebruikt

Leerdoelen

  • Beleef het verhaal individueel of als team.
  • Navigeer door uitdagingen geïnspireerd op de echte wereld in onderhandeling en management.
  • Neem impactvolle beslissingen die de spelwereld, het budget en de relaties met belanghebbenden beïnvloeden.
  • Reflecteer op beslissingen, uitkomsten en geleerde lessen.
  • Speel opnieuw om 15 mogelijke eindes te verkennen.

Spelmechanismen

  • Aantal spelers: 4-5 spelers per spel
  • Locatie: elke ruimte met tafels en voldoende stoelen voor elk speeltafel
  • Duur: 90 minuten

Voor cursuscoördinatoren:

  • Kies een casestudy die je wilt laten leven voor je studenten.
  • Deel de inhoud van de casestudy en bijbehorend leermateriaal met de ontwikkelaars van het Prometheus-spel.
  • Herformatteer de inhoud samen met de ontwikkelaars om te passen bij de verhalende flow en vertakkingsstructuur van het spel.
  • Implementeer de inhoud op het Prometheus-spelplatform.
  • Geef je nieuwe versie van het Prometheus-spel een leuke titel en pas de branding aan om overeen te komen met je school of faculteit.
  • Test het spel met studenten van je school of studentassistenten van je cursus.
  • Bereid de spelfacilitators voor met behulp van de facilitator-presentatie.
  • Bescherm je nieuwe spelversie met een wachtwoord en laat je studenten genieten van het spel.
  • Reserveer 90 minuten voor het spel in kleine teams van 4-5 studenten.
  • Deel toegang tot het spel via een QR-code.
  • Organiseer breakoutsessies, gevolgd door een plenaire reflectiesessie.breakout sessions, followed by a plenary reflection session.

  • Spelers krijgen eerst een introductie over het spel.
  • Ze maken kennis met het leven, de verhaallijn, de routine en de uitdagingen van het hoofdpersonage van het verhaal.
  • Ze starten met Dag 1 in het spel, waarin ze een opdracht krijgen met informatie over hun belangrijkste belanghebbenden en hun conflicterende voorstellen.
  • Na het bestuderen van de voorstellen moeten ze één voorstel steunen en de rest afwijzen. Ze moeten omgaan met de gevolgen van hun keuze, relaties met belanghebbenden beheren en het budget verstandig balanceren.
  • Dag 1 eindigt met een reflectie-oefening na hun beslissing.
  • Dag 2 volgt dezelfde structuur en bouwt voort op de beslissingen van Dag 1.
  • Aan het einde van Dag 2 krijgen de studenten een eindresultaat met een afsluitende verhaallijn en een overzicht van de resultaten.
  • Studenten worden vervolgens uitgenodigd om te reflecteren op hun beslissingen in het spel, de gevolgen en de lessen uit de casestudy.

  • Het Prometheus-spel en zijn twee versies bevinden zich momenteel in een proof-of-conceptfase. Het spel is daarom niet openbaar toegankelijk en wordt slechts in een paar cursussen en programma's van de RSM- en ESHPM-faculteiten gebruikt.
  • Er is interesse in een spin-off van het spel voor Canvas LMS.
  • Het spel biedt momenteel training aan ongeveer 1.700 studenten per jaar.
  • Het doel is een gecentraliseerd systeem te creëren voor docenten om casestudy's tot leven te brengen.
  • Doelgroepen: EUR-docenten, cursuscoördinatoren, evenementfacilitators.

Neem contact op met Pablo Ortiz de Zaldumbide voor meer informatie over het Prometheus-spel.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen