TeachEUR
Ondersteuning
Game-based learning is een techniek die spellen inzet om het leren van studenten te verbeteren. Deze benadering maakt het onderwijs interactiever door studenten de mogelijkheid te geven om in realtime of in gesimuleerde leeromgevingen met elkaar te communiceren. Hun interacties bevorderen kritisch denken en richten zich op uitdagingen gerelateerd aan probleemoplossing, relaties opbouwen of kennis vergaren.
Games
Wil je meer weten over onze games of ben je op zoek naar inspiratie? Bezoek onderstaande pagina’s voor gedetailleerde informatie, praktische tips, werkvormen en leermaterialen voor elk spel.
Welkom bij de community!
Via deze community van docenten, opgericht door ErasmusX, verspreiden we nieuwsgierigheid, interesse, actie en samenwerkingen rond Game-Based Learning (GBL) praktijken in het onderwijs. Tot nu toe hebben de leden van GBL geweldige projecten gerealiseerd op het gebied van rechten, management, psychologie en meer. Deze uitwisselingen tussen de GBL-leden voeden de community met casestudies en openen nieuwe mogelijkheden voor samenwerking binnen en buiten de EUR, wat de manier waarop studenten onderwijs ervaren verder revolutioneert.
- Het ondersteunen van docenten en onderzoekers in hun streven om studenten op nieuwe, speelse en innovatieve manieren te laten leren.
- Het verkennen van nieuwe educatieve spelconcepten via interactieve sessies met experts uit verschillende sectoren.
- Het identificeren van methoden en formules die, met behulp van onderzoek en onderzoekers, het plezier en de betrokkenheid van studenten en docenten kunnen vergroten.
- Het bevorderen van de ontwikkeling van nieuwe GBL projecten en samenwerkingen tussen leden van de community.
- We hebben de belangrijkste EUR stakeholders op het gebied van GBL samengebracht om een gedeelde kennisbank te creëren die andere GBL liefhebbers inspireert.
- Tot nu toe hebben we 7 sessies georganiseerd met gastsprekers uit verschillende sectoren, waaronder de Nederlandse serious game-ontwikkelingsmarkt, onderzoekers van diverse universiteiten en vertegenwoordigers van de meeste EUR faculteiten.
- Uit de 7 sessies die we tot nu toe hebben gehouden, zijn 4 nieuwe GBL projecten en samenwerkingen voortgekomen.
Q&A over Game-Based Learning
Game-based learning en gamification zijn twee strategieën die vaak in educatieve contexten worden gebruikt om onderwijs interactiever te maken en leerervaringen te verbeteren, maar ze verschillen in uitgangspunten en toepassing. Samengevat is game-based learning het daadwerkelijke leren door spellen te spelen, terwijl gamification bestaande leerprocessen verrijkt met motiverende spelelementen.
- Definitie: GBL houdt in dat er complete spellen worden gebruikt die specifiek zijn ontworpen met educatieve doeleinden om bepaalde vaardigheden of kennis aan te leren. Deze spellen zijn gemaakt om in verschillende onderwijsomgevingen een meeslepende en interactieve leerervaring te bieden.
- Doelstelling: De primaire doelstelling van GBL is om studenten te betrekken bij het leerproces door middel van een boeiende, interactieve leeromgeving en ervaringsgericht leren, wat een dieper begrip en retentie van de lesstof bevordert.
- Toepassing: Bij GBL nemen studenten direct deel aan de inhoud van het spel, waarbij ze scenario’s doorlopen die kritisch denken, probleemoplossing en besluitvorming vereisen. Voorbeelden zijn een simulatiespel waarin studenten een virtuele economie beheren om de praktische toepassing van economische principes te leren begrijpen, of een strategiespel waarin studenten leren over historische gebeurtenissen en hun impact.
- Definitie: Gamification verwijst naar de integratie van spelontwerpelementen zoals punten, badges, ranglijsten en uitdagingen, in niet-spelcontexten, om gebruikersbetrokkenheid en motivatie te vergroten.
- Doelstelling: De belangrijkste doelstelling van gamification is om deelname, motivatie en betrokkenheid te verhogen, voornamelijk bij routinetaken, door niet-game activiteiten leuker en belonender te maken met spelachtige prikkels.
- Toepassing: In het onderwijs kan gamification worden toegepast door spelmechanismen in het curriculum te integreren, zoals het toekennen van punten voor het voltooien van opdrachten, het creëren van ranglijsten om gezonde competitie te stimuleren, of het verstrekken van badges voor het bereiken van specifieke prestaties.
Meer over onze gamefanaten
Verschillende CLI Fellows, docenten en professoren van de Erasmus Universiteit Rotterdam en andere experts hebben deelgenomen aan projecten gerelateerd aan 'Game-Based Learning' of 'Gamification'.
- PA (Pablo) Ortiz de Zaldumbide Lucero, MSc
Learning Innovation Consultant (RSM)
- ir. S (Shen) Liu, MSc
Projectmanager (CLI)
Shen heeft een achtergrond in Design Thinking en Industrial Design Engineering. Dit heeft ertoe geleid dat hij de projectmanager is van vele gamification en game-based learning projecten aan de EUR. - prof.dr. S (Sandra) van Thiel
Professor (ESSB)
Sandra heeft haar levenslange expertise gebruikt om een spel te creëren over het aanbestedingsproces in Nederland. Dit spel wordt sinds 2015 door veel studenten gespeeld en is een bewezen concept dat waarde toevoegt in de klas. - dr. AR (Ana) Vasques
Senior Lecturer (EUC)
Ana was een van de eerste Fellows bij de CLI en is altijd toegewijd aan haar studenten en hun persoonlijke groei. Daarom heeft ze Fireflies gecreëerd, een spel waarmee studenten om kunnen gaan met moeilijke dilemma's en hun emoties. - mr. DL (Denise) Levy Abeliuk
Learning Innovation Consultant (CLI)
- Game-Based Learning Community by ErasmusX
- Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011). From Game Design Elements to Gamefulness: Defining ""Gamification"". Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, 9-15. DOI: 10.1145/2181037.2181040
- Camacho-Lazarraga, P., Guerrero, M. A., Guerrero-Puerta, L., Aguilar-Parra, J. M., Trigueros, R., & Alias, A. (2021). Between Level Up and Game Over: A Systematic Literature Review of Gamification in Education. Sustainability, 13(4), 2247. https://doi.org/10.3390/su13042247
- https://www.surf.nl/files/2024-10/game-based-learning-whitepaper-nl.pdf