What’s the Point of International Law in War?

Lecture by dr. Marieke de Hoon
woensdag 2 okt 2024, 19:30 - 21:00
Gesproken taal

Erasmus Paviljoen

Meld je aan! Voeg toe aan agenda

Internationaal humanitair recht. Het zou een verzameling regels moeten zijn om het aantal burgerslachtoffers tijdens conflictperiodes te beperken. Maar in de praktijk lijken we meer te horen over strijders en hun commandanten die deze wetten overtreden dan dat ze zich eraan houden. Is dit echt zo? Hoe kunnen we degenen die zich er niet aan houden ooit ter verantwoording roepen? En hoe werkt internationaal recht eigenlijk?

In What's The Point of International Law in War? geeft dr. Marieke de Hoon ons een inleiding in het internationaal humanitair recht en de mogelijkheden die het internationaal recht en het internationaal strafrecht bieden om verantwoording af te leggen. Aan de hand van recente voorbeelden uit de huidige conflicten in Gaza en Oekraïne zal ze uitleggen hoe het werkt en waarom het ertoe doet. Hoe zou er bijvoorbeeld getoetst kunnen worden zonder toegang tot militaire inlichtingen? Hoe werken arrestatiebevelen van het Internationaal Strafhof? Hoe bepalen rechters of er sprake is van genocide? En wat heeft het allemaal voor zin als onschuldige burgers keer op keer het slachtoffer worden van gruweldaden?

Marieke de Hoon is universitair hoofddocent (internationaal) strafrecht aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). In haar onderzoek en onderwijs richt zij zich op internationaal recht, internationaal strafrecht, nationale vervolging van internationale misdrijven en mensenrechten. Daarnaast is zij Director Netherlands Office en Senior Counsel bij de Public International Law & Policy Group, waar zij pro deo juridische bijstand verleent in (post-)conflictsituaties, en ere-officier van justitie in hoger beroep bij het Openbaar Ministerie.

Dit programma is georganiseerd door Studium Generale.

Datum: Woensdag 2 oktober 2024
Tijd: 19:30 – 21:00 uur (inloop: 19:15 uur)
Locatie: Erasmus Paviljoen, campus Woudestein
Moderatie: David Boeren

Ticket informatie
Toegang: gratis, reserveren sterk aanbevolen.