The Divided States of America & US Election Watch Party

Gesproken taal
Nederlands

Debatpodium Arminius

Reserveer je tickets! Voeg toe aan agenda

Een avond vol talks van Amerika-experts en journalisten over de Amerikaanse verkiezingen, met aansluitend een watch party van de uitslagen!

PART 1: The Divided States of America (21:00 – 23:00 uur).

De verkiezingen in de Verenigde Staten zijn dit jaar wel heel spannend. Joe Biden lijkt tijdens veel van zijn publieke optredens niet op woorden te kunnen komen en maakt een zeer vermoeide indruk en kan Donald Trump, veroordeeld voor onder meer fraude, nog wel president worden? Zijn dit nu de beste kandidaten om het machtigste land ter wereld te leiden? Wat zijn de consequenties van winst van ofwel Trump danwel Biden? En wie wordt de nieuwe president als de Republikeinen of de Democraten het vertrouwen in de huidige kandidaten opzeggen? Hoe denkt de ‘gewone’ Amerikaan over de weg die het land moet inslaan en wat gaat de uitslag betekenen voor Europa?

De aanloop naar de verkiezingen is onstuimig met een poging tot moord op Trump en de mogelijkheid van het verlies in vertrouwen in Biden, complottheorieën over de invloed van Taylor Swift en tal van viraal gaande memes. Hoe kiest Amerika en wat betekent de uitslag voor de binnenlandse politiek? Wat is het grote Project 2025 van de gelederen van Trump en wat blijft er dan nog over van de democratie? Of krijgt Biden de kans om zijn termijn te verlengen en in te zetten op de Green New Deal en het veiligstellen van abortusrechten?

Tijdens THE DIVIDED STATES OF AMERICA komen diverse Amerikakenners aan het woord. Met onder meer Danny Ghosen over zijn gesprekken met de gewone Amerikaan; journalist Süeda Işık over memecultuur; Amerikakenner Kirsten Verdel over de binnenlandse politiek en prof. dr. Michal Onderco over wat de uitslag van de verkiezingen voor Europa gaat betekenen. Meer namen worden nog bekend gemaakt.

• Danny Ghosen is journalist, programmamaker en tv-presentator van onder meer de Danny’s Wereld, Danny in Arabistan en Danny & The Americans (VPRO)In zijn programma’s zoekt hij naar de rafelranden van de maatschappij en portretteert hij mensen die meestal geen stem hebben.
  • Journalist Süeda Işık weet alles over memes en memecultuur. Ze schrijft erover bij NRC.
  • Kirsten Verdel is Amerikakenner. Als freelancejournalist en politiek analist schrijft ze voor onder meer De Volkskrant en het FD. Ze was als enige buitenlander werkzaam in Washington bij het campagneteam van Barack Obama in 2008.
  • Prof. dr. Michal Onderco is hoogleraar internationale betrekkingen aan de Erasmus School of Social and Behavioral Sciences en expert op het gebied van buitenlands en veiligheidsbeleid in Europa en daarbuiten.

PART 2: US Election Watch Party (23:00 uur – de zon op komt)

Blijf na afloop van het programma hangen of schuif aan vanaf 23:00 uur voor de US ELECTION WATCH PARTY. Kijk samen met comedians van Club Haug. Amerikakenners-, fans- en criticasters, line dance professionals en vele anderen naar de uitslagen van de verkiezingen. Met op de schermen nationale en internationale tv-zenders, afgewisseld met vermaak en kennis. Het wordt een nacht van samen lachen en samen huilen tot de zon op komt of tot wanneer je zin hebt.

Met onder meer live podcastopnames van Desire + Capital door Jamie van der Klaauw, dr. Ryan Kopaitich en Max Wassink over Marx en meer en van Echt Amerikaans door Pascal Theunissen; een minicollege door dr. João Gonçalves over AI en de verspreiding van misinformatie; comedy door Club Haug en live analyses van binnenkomende exitpolls. Reken op burgers en popcorn, red cups en vlaggetjes. We gaan er hoe dan ook een feestje van maken. Meer namen volgen nog.

• Dr. João Gonçalves is universitair hoofddocent Artificial Intelligence & Digitalization aan de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC). Zijn onderzoek richt zich op de interactie tussen kunstmatige intelligentie, politiek en maatschappij.
  • Jamie van der Klaauw, dr. Ryan Kopaitich en Max Wassink zijn verbonden aan de Erasmus School of Philosophy (ESPhil). Van der Klaauw is politiek filosoof en doet onderzoek naar symbolische reïnterpretatie van politieke vertegenwoordiging en houd zich bezig met een breed scala aan onderwerpen zoals complotdenken, film en verschillende lagen van politiek van lokaal tot internationaal. Kopaitich is afkomstig uit de VS en doet postdoctoraal onderzoek naar populisme en de toekomst van de democratie. Max Wassink is multimediaproducent en houd zich bezig met wetenschapscommunicatie. Samen maken ze de podcast Desire + Capital
  • Diverse comedians van Club Haug bestijgen het podium.
  • Pascal Theunissen maakt de podcast Echt Amerikaans.

Datum: 5 november 2024
Tijd: 21:00/23:00 uur tot de zon op komt (inloop vanaf 20:30 uur)
Locatie: Debatpodium Arminius (Museumpark 3, Rotterdam)

Toegang: gratis voor EUR-studenten met code EUR2024

Dit is een programma door Studium Generale (Erasmus Universiteit) en Debatpodium Arminius.