Roos Kuiper

Ik vond het waardevol om tijdens mijn praktijkstage te ervaren dat ik vanuit mijn opleiding goed was voorbereid op de praktijk. Dit zorgde ervoor dat ik na afronding van de master met een vertrouwd gevoel, en mijn masterdiploma op zak, de arbeidsmarkt op ging.

Roos Kuiper

Alumna Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie

Na de bachelor Psychologie gevolgd te hebben aan de EUR, met als afstudeerrichting Klinische Psychologie, wist ik zeker dat ik na deze opleiding een klinische master wilde volgen. Welke master dit moest gaan worden, wist ik echter niet meteen. Ik twijfelde tussen de masters Klinische Psychologie en Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de master die zich richt op kinderen en adolescenten. Van deze keuze heb ik geen moment spijt gehad.

Tijdens de opleiding leer je over de normale ontwikkeling van een kind en welk gedrag in vergelijking hiermee als abnormaal wordt gezien. Daarnaast wordt er ingegaan op een aantal veelvoorkomende psychische stoornissen in de kindertijd en adolescentie en leer je hoe je met behulp van evidence-based diagnostische instrumenten en behandelingen deze kinderen en jongeren zou kunnen helpen.

Tijdens de practica maak je kennis met een aantal diagnostische instrumenten die in de klinische praktijk veel worden gebruikt. Daarnaast worden gedragstherapie en cognitieve therapie geïntroduceerd. Als handige voorbereiding op je masterscriptie bestaat het één na laatste blok uit statistiek. Dit is meestal niet het favoriete blok van een psychologie student. Het is echter wel een noodzakelijk blok om goed voorbereid aan je onderzoeksstage te kunnen beginnen. Voor mijn afstuderen heb ik gekozen voor een kleine onderzoeksstage en een klinische praktijkstage. De vakken van de masteropleiding vond ik erg interessant en leerzaam. Door mijn praktijkstage kwam ik erachter dat deze vakken ook nog eens erg goed aansluiten bij de praktijk. Ik vond het bijvoorbeeld erg prettig dat ik tijdens de master al een keer had kunnen oefenen met het afnemen van een intelligentieonderzoek, waardoor ik dit gemakkelijker kon oppakken tijdens mijn praktijkstage.

Daarnaast had ik door het vele oefenen met gespreksvoering tijdens de verschillende practica al een aantal gespreksvaardigheden opgedaan, die tijdens mijn stage goed van pas kwamen. Ook vond ik het leuk om te merken dat ik tijdens het meekijken met behandelingen elementen uit de cognitieve gedragstherapie herkende. Ik vond het waardevol om tijdens mijn praktijkstage te ervaren dat ik vanuit mijn opleiding goed was voorbereid op de praktijk. Dit zorgde ervoor dat ik na afronding van de master met een vertrouwd gevoel, en mijn masterdiploma op zak, de arbeidsmarkt op ging.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen