Mijn tip voor aankomende studenten: bedenk van tevoren welke onderwerpen jij interessant vindt op het gebied van educatie en ontwikkeling.
Romy van Leeuwen
Alumnus Onderwijspsychologie: Leren en Presteren
In eerste instantie koos ik voor Psychologie, omdat ik geïnteresseerd was in de klinische aspecten. Totdat ik tijdens de bachelor in aanraking kwam met onderwijspsychologie. Vanaf dat moment wist ik het meteen: ik wil de master Onderwijspsychologie: Leren en Presteren gaan doen!
Wat ik het meest gewaardeerd heb aan de master, is de keuzevrijheid die mij als student werd gegeven. Daarbij werd niet voorbij gegaan aan de (algemene) kennis die geleerd moet worden. Zo mocht ik bij elk blok, net zoals in de bachelor, eigen literatuur zoeken, invulling geven aan leerdoelen en zelf de onderwerpen van essays en andere opdrachten bepalen. Op deze manier kon ik op zoek naar kennis over onderwerpen die mij het meest interesseerden. Zodoende kon ik me specialiseren in een specifiek onderwerp, zonder dat ik de overkoepelende kennis miste. Ook kon ik mijn opgedane kennis toepassen in de verschillende practicumopdrachten die nauw aansluiten op de vakken. Dit was fijn, omdat het hierdoor duidelijk werd op welke manier de stof gebruikt kan worden in de praktijk.
Op dit moment werk ik als onderwijskundig adviseur bij Risbo, een onafhankelijk instituut voor onderzoek, training en advies. Met veel enthousiasme richt ik me op het verzorgen van didactische trainingen, het implementeren van educatieve tools in het onderwijs en het (her)ontwikkelen van cursussen.
Mijn tip voor aankomende studenten: bedenk van tevoren welke onderwerpen jij interessant vindt op het gebied van educatie en ontwikkeling. Op deze manier kun jij de master zelf vormgeven door je informatiezoektocht toe te spitsen op dit onderwerp, je praktijkstage hierop te richten en een bijpassend scriptieonderwerp te zoeken. Zo vorm je jezelf als gespecialiseerd onderwijspsycholoog.