When science meets art! Rianne Kok expert in liegen betrokken bij Scapino voorstelling Pinocchio Effect

Stef Nagel

Zowel ouders als kinderen liegen tegen elkaar, maar vaak liegen we ook tegen onszelf. Meestal zijn dit leugens om bestwil, maar soms ook bedrieglijke leugens. En terwijl sommigen zonder voorbehoud liegen, blijven anderen zich schuldig voelen. Zelfs online doen we ons vaak anders voor dan we zijn. Waar komt deze drang om te liegen eigenlijk vandaan?

Op verzoek van Scapino en de maker Cecilia Moisio heeft Rianne Kok bij de voorbereidingen van het stuk geholpen bij het definiëren van ‘liegen’ en heeft haar bevindingen uit haar Fami-LIES onderzoekproject naar liegen in gezinnen, gedeeld met de makers en spelers.

Pinocchio Effect is een familievoorstelling vol humor en ernst over iets dat iedereen doet: liegen. Pinocchio Effect en is een samenwerking tussen theatermaker Cecilia Moisio, Maas theater en dans en Scapino. De voorstelling gaat op 21 december in Theater Rotterdam in première.

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 0683676038, kooistra@essb.eur.nl

Foto credits foto: Stef Nagel