Wetenschap dicht bij de maatschappij

Jan van der Ploeg

Erasmus Universiteit Rotterdam brengt onderzoek en kennis dicht bij de samenleving. In Spark lees je hoe Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) dat doet. Als voorwoord een tweegesprek tussen Melanie Ouwendijk (21) en Willem de Koster (37). Melanie is tweedejaarsstudent Pedagogische Wetenschappen en Willem is hoogleraar Algemene Sociologie, in het bijzonder Cultuursociologie. Een gesprek over hun achtergrond, vakgebied en ambities.

Melanie: “Ik verhuisde voor mijn studie van Ede naar Rotterdam. Ik voel me hier thuis. De diversiteit van de stad zie ik ook in mijn jaargroep terug en dat waardeer ik. Die waardevolle contacten hebben mijn wereld groter gemaakt. Dat we interactief leren was voor mij een reden om te kiezen voor de EUR. Ik vind het heel leerzaam om naast het volgen van colleges ook te discussiëren met medestudenten. Het helpt mij om me de lesstof eigen te maken. Als lid van de opleidingscommissie wil ik ook bijdragen aan het verbeteren van ons onderwijs. Ik vind het belangrijk dat we onze toekomstige pedagogen zo goed mogelijk opleiden.”

Willem: “Wat goed dat je daar tijd in steekt, Melanie! Jullie feedback als studenten is echt onmisbaar. Ik vind het ook mooi dat je bewust hebt gekozen voor het activerend leren van ESSB. Dat is een belangrijke onderwijsvorm waar we als universiteit met een goede reden voor gekozen hebben. Maar het is natuurlijk pas echt wat waard als onze studenten dat ook erkennen. Wist je trouwens al langer dat je een pedagogische studie wilde doen?”

Melanie (lachend): “Nou, nee. Mijn keuze voor pedagogiek is via een omweg gegaan. Uiteindelijk ben ik via het hbo bij Pedagogische Wetenschappen terechtgekomen. Ik heb gaandeweg ontdekt dat ik contact met mensen in mijn toekomstige werk heel belangrijk vind.”

Willem: “Voor mij was het destijds ook een zoektocht. Ik had een sterk bètapakket en heb heel veel open dagen en meeloopdagen bezocht, ook bij technische opleidingen. Uiteindelijk ben ik bij Sociologie terechtgekomen. Ik vond het interessant hoe mensen naar vraagstukken in de samenleving kijken. En dat is onveranderd: ik ontdek graag wat mensen beweegt, waarom ze een bepaalde mening hebben.”

Melanie: “Volgens mij is dat iets wat wij delen. Wat vind jij belangrijk in het lesgeven aan studenten?”

Willem: “Vanzelfsprekend wil ik studenten inhoudelijk iets bijbrengen. Dat ze de wereld een beetje beter begrijpen. Maar ik wil vooral ook mijn enthousiasme voor het vak overbrengen. Dat je je als student verwondert. Dat je zelf leert nadenken hoe het in elkaar zit en erover in gesprek durft te gaan. Als dat in mijn college gebeurt dan geniet ik volop. ‘U zegt dat nu wel, maar kan het niet ook zus of zo?’ Kijk, dat is het begin van zelf iets bijdragen aan de wetenschap! En wat vind jij belangrijk als toekomstig pedagoog?”

Melanie: “Ik vind het belangrijk dat ieder kind de hulp krijgt die nodig is. Daar ben ik me heel bewust van geworden toen ik tijdens een vakantie vrijwilligerswerk deed. Ik werkte voor een organisatie die vakanties verzorgt voor 1-oudergezinnen en hoorde van sommige kinderen zulke schrijnende verhalen… Dat vond ik heftig. Want je jeugd is zo bepalend voor je toekomst! Dat besef je nog het best als je zelf ook geen makkelijke jeugd hebt gehad... Ik denk dat mijn belangrijkste motivatie als toekomstig pedagoog liefde is. Liefde voor mijn medemens.”

Willem: “Dat is een mooie motivatie! Bijzonder om van jou te horen hoe jij wilt bijdragen aan een betere wereld. Het past ook bij waar we als ESSB voor gaan. Dankjewel voor deze kennismaking!”

Melanie: “Jij ook bedankt. Ik wens je veel plezier in je werk!”

Willem: “Jij succes met je opleiding tot pedagoog en in het werk dat je in de toekomst gaat doen!”