Je hebt je opleiding bijna afgerond. Veel geleerd en een mooie tijd gehad in Rotterdam. Straks mag je je diploma in ontvangst nemen. En dan… Ja, dan? Waar ga je werken? Wat kun je met een ESSB-opleiding aan Erasmus Universiteit Rotterdam? Linda Oosthoek (24) is nu 2 jaar afgestudeerd en vertelt hoe het haar is vergaan: “Volg je hart. Dan kom je op een plek waar je tot je recht komt. En echt, het komt wel goed.”
Vroeger wilde Linda juf worden. “Ik heb een groot hart voor kinderen. Als er bij ons thuis tijdens een verjaardagsvisite kinderen over de vloer kwamen, vond ik het leuk om dingen met ze te ondernemen. Maar op de middelbare school wist ik echt nog niet wat ik wilde studeren. Het is uiteindelijk Pedagogische Wetenschappen geworden. Dus wel ‘iets met kinderen’, maar dan een opleiding waarin statistieken en onderzoek ook een grote rol spelen. Ik vind dat interessant en ik ben er ook goed in.”
Van Veldhuizen Stichting
Na haar bachelor volgt Linda de masterspecialisatie Gezinspedagogiek. Tijdens die master komt ze vanuit de faculteit op het spoor van een stage bij de Van Veldhuizen Stichting, haar huidige werkgever. Van Veldhuizen biedt opvoedondersteuning en kinderopvang plus in Rotterdam. Linda’s stageopdracht bestaat uit het doorontwikkelen van een bestaand programma en onderzoek doen om dat programma in een landelijke databank te krijgen. Ze bijt zich erin vast en krijgt het voor elkaar. Voor Van Veldhuizen een groot voordeel, want de stichting kan laten zien dat het programma goed onderbouwd is en dat het aannemelijk is dat het resultaat heeft. Vanzelfsprekend ziet de gemeente Rotterdam dat als subsidieverstrekker graag terug. Linda blijft na haar stage plakken bij Van Veldhuizen en werkt er nu als pedagoog in de opvoedondersteuning.
Training over opvoeding
In haar werk als pedagoog geeft Linda groepstrainingen over opvoeding. Dat ze twee jaar geleden nog student was en zelf geen kinderen heeft, ziet ze niet als een belemmering. “In het begin heb ik wel gedacht: ik ben nog zo jong en onervaren, kan ik dat wel? Maar ik ben het gewoon gaan doen en dan merk je ineens hoeveel je hebt meegekregen tijdens je opleiding! Bovendien ben ik niet degene die met oplossingen komt. Ik weet hoe de ontwikkeling over het algemeen genomen verloopt en wat handig is om toe te passen, maar een ouder kent zijn of haar kind het beste. Ieder kind en elke situatie is weer anders.” Linda wil er tijdens haar trainingen voor zorgen dat ouders hun ervaringen delen. Linda: “Je merkt dat ouders er heel veel aan hebben als ze van anderen horen hoe zij het aangepakt hebben. Het enige wat ik dan hoef te doen is de positieve vaardigheden van ouders uitvergroten en verder toelichten.” Linda is een doorzetter, een aanpakker. Als ze terugkijkt heeft ze veel geleerd van die mentaliteit. Zo vond ze presenteren als student verschrikkelijk. Lachend: “En nu geef ik training aan ouders… Je kunt meer dan je denkt!” Het is een boodschap die ze graag wil doorgeven aan de huidige ESSB-studenten: “Durf de uitdaging aan, je kan het best. Gewoon doen!”
Probleemgestuurd onderwijs
Vanochtend gaf Linda een online training over spelen. Ze liet een filmpje zien over een moeder en een kind die samen aan het puzzelen waren. Langzamerhand nam de moeder onbewust het puzzelen in haar eentje over: het ging haar te langzaam. “Ik hou ervan om aan de hand van zo’n filmpje de juiste vragen te stellen. Uit dit voorbeeld leerden we dat spelen ook betekent dat je je aanpast aan het tempo van je kind.” Uit de manier waarop Linda over haar werk praat, blijkt wel dat ze op haar plek zit. Ze vertelt over hoe de opleiding aansluit bij haar werk. “Tijdens de opleiding leerde ik al dat spelen een belangrijke rol heeft. In de praktijk leer je hoe dit er dan precies uitziet, waarom dat zo is en aan welke voorwaarden het spelen moet voldoen. Dat je als ouder spelen voor verschillende doeleinden in kunt zetten. Door je opleiding heb je al veel bagage, tegelijk heb je in de praktijk nog een wereld te leren. Dat je nooit bent uitgeleerd: daar word ik enthousiast van!” Het is volgens Linda ook een houding die ze vanuit haar opleiding heeft meegekregen. “Het probleemgestuurd onderwijs (PGO) bij ESSB doet een beroep op je zelfoplossend vermogen. Ik vond dat in het begin wel wennen, maar nu kan ik zeggen dat het je echt helpt in de voorbereiding voor je toekomstige beroep.”
Veilige haven
Linda is blij dat ze een beroep uitoefent dat tussen praktijk en wetenschap zit. En haar toekomst? Misschien wordt het iets meer de beleidskant. Of projectmatig, bij een landelijke organisatie of bij de gemeente. Een duidelijk uitgestippeld pad heeft ze niet. “Het belangrijkst vind ik dat ik me als professional vertrouwd voel in mijn vak. En dat ik van daaruit een veilige haven kan zijn voor anderen.”