Studeren met impact: studenten helpen organisaties met oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken.

Luann Hunt

Hoe motiveer je Rotterdammers te stoppen met roken bij tram- en bushokjes? En hoe kan de seksuele veiligheid van studenten op campus worden verbeterd? Deze en andere vragen stelden Rotterdamse organisaties aan studenten van de minor Positive behavioural change in the digital age. Gedurende 10 weken gingen 52 aantal studenten aan de slag met verschillende maatschappelijke vraagstukken van acht verschillende organisatie. Na zich te hebben verdiept in verschillende gedrags- en communicatietheorieën en door intensief samen te werken met de organisaties, konden studenten bruikbare oplossingen presenteren voor in de praktijk. Een van de deelnemende organisaties, MEgood, vroeg studenten hen te helpen met de vraag ‘Hoe kan bloedbank Sanquin (toekomstige) donoren motiveren om plasma te doneren?’. Dana Dosset en Adriaan den Ouden, founders van MeGood, vertellen over de samenwerking met studenten: “Het was verfrissend”.

Wat is MEgood?

MEgood is een start-up dat gespecialiseerd is in het maken van (serious) games die gebaseerd zijn op Sustainable Development Goals en Corporate Social Responsiblity. Met onze games en praktijkuitdagingen willen we mensen helpen veranderingen te maken in hun leven die de wereld een beetje beter maken.

Waarvoor hebben jullie de hulp van studenten ingeroepen?

Wij hebben een samenwerking met de bloedbank Sanquin. Samen met Sanquin kijken we hoe we meer mensen kunnen motiveren bloedplasma te doneren. Aan de studenten hebben we gevraagd om te onderzoeken of gamificatie (het gebruik van spelelementen op gedragsverandering te stimuleren) een geschikte methode hiervoor is.

Met welke oplossingen zijn ze gekomen?

De studenten zijn met verschillende ideeën gekomen voor een eventuele app voor donoren. Zo raadden ze het gebruik van rolmodellen aan en het gebruik van een puntensysteem en push notificaties voor de app. Ook kwamen ze met het idee van een buddy systeem, zodat je samen met een vriend of vriendin kan doneren. Tot slot stelden ze voor donoren na afloop te laten weten hoe hun plasma is gebruikt. Kortom, veel verschillende ideeën die we kunnen toepassen in onze speluitdagingen voor Sanquin.

Hoe was het om samen te werken met studenten?

Het was erg verfrissend! In totaal werkten tien studenten mee aan dit onderzoek en allemaal hadden ze een andere achtergrond. Sommige kozen het onderwerp voor het (psychologische) gedragsaspect of medische aspect en anderen gewoon vanuit de motivatie om levens te redden. Je merk dat de studenten in tien weken een goed overzicht krijgen van de meest recente wetenschappelijke kennis over gedragsverandering. Wij vonden het ook mooi om te zien met hoeveel enthousiasme zij te werk gaan om een goed resultaat af te leveren voor hun klanten. Een absolute aanrader wat ons betreft!

Voorbeelden van de oplossingen van studenten

Meer informatie

De minor Positive behavioural change in the digital age is een samenwerking tussen verschillende onderzoekslabs (Movez, BRICS en Love Lab) en het studenten initiatief Erasmus Verbindt. De minor leert studenten gedrags- en communicatie strategieën te combineren met digitale media. Tijdens de minor gaan studenten aan de slag met een maatschappelijk vraagstuk van een organisatie. In tien weken ontwerpen ze een interventie die bijdraagt aan een gezonder, gelukkiger, pro socialer en duurzamer leven. In het collegejaar 2022/23 deden naast MEgood de volgende organisatie mee: Bibliotheek Rotterdam, Erasmus Love Lab, Erasmus Movez Lab, Gemeente Rotterdam, EUR Student wellbeing project en Youngxperts.

Geïnteresseerd in de resultaten of benieuwd of studenten ook aan de slag kunnen met een vraagstuk van jouw organisatie? Neem contact op met Crystal Smit via minor.posbehavior@essb.eur.n

Gerelateerde content
Rafique en Maxime volgden de minor Positive behavioural change in the digital age. Ze ontwierpen gedragsinterventies voor betere anticonceptiekeuzes en phubbing

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen