Slim organiseren zorgt voor werkdrukverlichting en verbetering in Rotterdams basisonderwijs

Onderzoek Risbo toont succes van het ‘Slimmer Organiseren’ initiatief
Planner

De inzet van vakleerkrachten, samen voor de groep, een slimme invulling van de vijfde werkdag en de inzet van thematisch onderwijs zijn vier maatregelen die de kwaliteit van het basis- en voortgezet onderwijs in Rotterdam verbeteren. Daarnaast dragen deze maatregelen bij aan de verlaging van werkdruk van leerkrachten. Dat blijkt uit onderzoek van de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent, gecoördineerd door onderwijs- en onderzoeksinstituut Risbo, onderdeel van de Erasmus Universiteit. De maatregelen zijn onderdeel van het Slim Organiseren Initiatief, waarin Rotterdamse basisscholen sinds 2020 stappen hebben gezet om het onderwijs slimmer en efficiënter te organiseren. 

Optimalisatie en werkplezier 

Het Slim Organiseren programma omvat elf maatregelen die gericht zijn op het behoud van leerkrachten, het verhogen van de instroom van nieuwe leerkrachten en het optimaliseren van de organisatie van het onderwijs. De resultaten van het onderzoek geven aan dat deze maatregelen niet alleen bijdragen aan een lichte verbetering van de onderwijskwaliteit in de stad, maar ook andere positieve effecten hebben. Zo ervaren de leerkrachten in het onderzoek minder werkdruk en meer steun, veiligheid, flexibiliteit en werkplezier, en daarmee hun werktevredenheid en motivatie.   

Werkdrukverlichting 

Een aantal maatregelen, zoals het samen voor de groep staan en de inzet van vakdocenten, dragen bij aan het verlagen van de werkbelasting en stelt leerkrachten in staat zich te focussen op hun kerntaken. Het thematische onderwijs draagt bij aan de betrokkenheid en motivatie van leerlingen. Door vakken te koppelen aan grotere thema's, kunnen leerlingen verbanden leggen tussen verschillende disciplines en de lesstof beter begrijpen en onthouden. De slimme invulling van de vijfde werkdag wordt met name gewaardeerd omdat dit voor docenten tijd vrijspeelt om bijvoorbeeld te besteden aan andere taken of bijscholing. Het geheel aan maatregelen draagt bij aan meer stabiliteit in de klas en meer aandacht voor de leerlingen, wat de kwaliteit van het onderwijs ten goede komt.  

Aanbevelingen 

De onderzoekers zien op een aantal punten nog ruimte voor verdere verbetering. Zij noemen onder meer het vergroten van financiële ondersteuning voor scholen, het investeren in specialistische vakken en professionalisering van leerkrachten, en het versterken van ouderbetrokkenheid als belangrijke vervolgstappen. 

Over Risbo 

Risbo is een onafhankelijk instituut voor onderzoek, training en advies, gelieerd aan de Erasmus Universiteit. Onze onderzoekers, adviseurs en trainers werken intensief aan drie thema's: onderwijsadvies, onderzoeks- en trainingsprogramma's, grootstedelijke (maatschappelijke) vraagstukken en innovaties in het publieke domein.   

Contact

Tom Tudjman

Tom Tudjman

Onderzoeker

Meer informatie

Kenniswerkplaats Rotterdams Talent

Kijk voor meer informatie over de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent op deze pagina van onze website

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen