Semiha Denktaş benoemd tot nieuwe Alliance Coordinator van UNIC

Campus faculty flags
Semiha Denktaş glimlacht in de camera.

Prof.dr. Semiha Denktaş is benoemd tot de nieuwe Alliance Coordinator van UNIC door het College van Bestuur van Erasmus Universiteit Rotterdam. Zij neemt het stokje over van oprichtingscoördinator prof.dr. Peter Scholten, die terugtreedt na een transformerende carrière waarin hij UNIC sinds 2018 heeft geleid van de kern van een idee tot een bloeiende pan-Europese alliantie. Na een kort overgangsproces zal prof.dr. Scholten op 28 augustus 2024 het stokje overdragen aan prof.dr. Denktaş.

Professor Scholten stapt op na zes transformerende jaren in het hart van UNIC, vanaf de eerste conceptvergaderingen van de alliantie in 2018, de oprichting in 2020, tot de nieuwe fase in 2023. Hij was een belangrijke, baanbrekende kracht in het smeden van de identiteit van UNIC, centraal in het ontstaan en de reis naar het bouwen van de Europese universiteit van de toekomst.

"Mijn gevoelens zijn gemengd - er is nooit een perfect moment om te vertrekken, maar in een positie zijn waarin ik het leiderschap van UNIC kan overdragen, is op zichzelf al een grote prestatie", zegt professor Scholten. "UNIC is sterk, stabiel en toekomstbestendig als een echt partnerschap van studenten, docenten en burgers. Met prof.dr. Denktaş is de alliantie in de best mogelijke handen."

UNIC meeting EUR
Alexander Santos Lima

Vanaf het begin betrokken bij UNIC

Professor Denktaş is hoogleraar psychologie en vice-decaan onderzoek aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences. Ze is vanaf het begin betrokken bij UNIC.

Tot april 2024 was ze de Chief Diversity Officer van het Inclusion, Diversity, Equity, and Access (IDEA) Center van de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar ze nauw samenwerkte met het UNIC-team en leiding gaf aan het Europese consortium IDEA-net, dat gericht is op het helpen opzetten van programma's voor diversiteit en inclusie aan andere universiteiten.

"Ik ben ongelooflijk enthousiast over het vooruitzicht om bij te dragen aan UNIC als alliantiecoördinator"

prof.dr. Semiha Denktaş

UNIC's nieuwe alliantiecoördinator

"Ik ben vanaf dag één een trouwe supporter van UNIC geweest. Voor mij is het een van de meest cruciale projecten voor de komende jaren in Europa", zegt ze. "Ik ben ongelooflijk enthousiast over het vooruitzicht om bij te dragen aan UNIC als alliantiecoördinator. Gedurende mijn hele carrière heb ik de nadruk gelegd op samenwerking, co-creatie en het betrekken van verschillende stemmen om de relevantie en effectiviteit van onze initiatieven te garanderen. UNIC staat voor alles waar ik mijn carrière aan heb gewijd, en de kans om deel uit te maken van deze reis is zowel inspirerend als motiverend."

UNIC is ijzersterk

Professor Scholten zal zich richten op zijn werk en onderzoekscentrum op het gebied van migratie en diversiteitsbestuur, en zal samen met professor Denktaş werken aan een overgangsproces van leiderschap. "Ik blijf volledig toegewijd aan de droom van UNIC. Ik ben ervan overtuigd dat UNIC een blijvende invloed zal hebben en een centrale speler zal worden in de toekomst van onze universiteiten, onze steden en de Europese ruimte voor hoger onderwijs", zegt Scholten.

Prof.dr. Ed Brinksma, Voorzitter van het College van Bestuur van Erasmus Universiteit Rotterdam, is zeer positief over deze nominatie: "Hoezeer het ook duidelijk is dat het leiderschap van UNIC een transitie doormaakt, ik heb er het volste vertrouwen in dat de kwaliteit van deze transitie uitzonderlijk goed is en dat het programma volwassen wordt, waarbij de beste mensen uit de organisatie op hun plek worden gezet. Daarom is de structuur van UNIC ijzersterk."

Over UNIC

De European University of Cities in Post-Industrial Transition (UNIC) brengt tien universiteiten uit heel Europa samen om de ontwikkeling van kennis en co-creatie te stimuleren door middel van samenwerking, innovatie en inclusie voor maatschappelijke impact en verbetering. Lees meer over UNIC en wie de UNIC-partneruniversiteiten zijn.