Rotterdamse docent ontvangt NWO-subsidie voor innovatieve methode om actief burgerschap bij scholieren te ontwikkelen

Sam Balye

Ruth Frans, docent op Wolfert Tweetalig in Rotterdam, vroeg zich af 'hoe kan ik mijn leerlingen voorbereiden op actieve betrokkenheid bij de samenleving?' Vorige maand ontving ze een subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, waarmee ze dit vraagstuk kan onderzoeken. De komende vijf jaar werkt ze als promovendus aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences, terwijl ze ook voor de klas blijft staan. Met haar project "Teaching for Purpose" wil ze een nieuwe methode ontwikkelen en evalueren om middelbare scholieren voor te bereiden op actieve betrokkenheid bij de samenleving.

"Er is een groeiend besef dat scholen leerlingen moeten uitrusten met de vaardigheden en kennis om een actieve rol in de samenleving te kunnen spelen," legt Frans uit. Om dit te bereiken maken scholen vaak gebruik van aanvullende programma's die gericht zijn op sociaal-emotionele ontwikkeling. Frans constateerde dat de effectiviteit van deze aanvullende programma's beperkt is. "Met mijn onderzoeksproject wil ik co-creatiemethoden gebruiken waarbij zowel leerlingen als leraren betrokken zijn om een nieuwe, geïntegreerde methode te ontwikkelen en te testen: Teaching for Purpose, wat zal leiden tot een nieuwe doelgerichte aanpak in het onderwijs."

Co-creatie als methode

Frans volgde het werk van het Erasmus SYNC lab al voor een langere tijd en nam tijdens het schrijven van haar onderzoeksvoorstel contact op met prof. Eveline Crone en dr. Lysanne te Brinke. De aanpak van het lab om maatschappelijk betrokken onderzoeksmethoden te gebruiken is heel toepasselijk voor dit project. Te Brinke legt uit: "Dit onderzoeksproject past goed binnen onze visie dat wetenschap beter wordt als het samen met maatschappelijke partners, zoals scholen, wordt uitgevoerd." Ook Crone is enthousiast om met de samenwerking te beginnen: "Ruth is een van die briljante wetenschappers-in-de-praktijk die diepe en belangrijke vragen stelt over de motivatie van jongeren en dit tegelijkertijd gemakkelijk toepast in de praktijk. Wij hebben veel zin om dit project de komende jaren te helpen begeleiden."

Onderzoeker

De NWO Promotiebeurs voor leraren is bedoeld om de verbinding tussen universiteiten en onderwijsinstellingen te versterken door docenten te ondersteunen bij het doen van promotieonderzoek.