Reinout van der Veer ontvangt de VB Van Poeljeprijs 2020

Woensdag 17 november 2021 heeft de Vereniging voor Bestuurskunde (VB) tijdens de jaarlijkse conferentie van het Netherlands Institute of Governance (NIG) in Utrecht, de winnaar bekend gemaakt van de Van Poeljeprijs 2020. De prijs is dit jaar gewonnen door dr Reinout van der Veer, gepromoveerd bij de Erasmus Universiteit Rotterdam en inmiddels werkzaam bij de Radboud Universiteit Nijmegen. De Van Poeljeprijs is de jaarlijkse prijs van de VB voor het beste bestuurskundige proefschrift dat aan een Nederlandse of Vlaamse universiteit is verdedigd.

De jury, onder voorzitterschap van professor Esther Versluis (Maastricht University), beoordeelde dit jaar 27 dissertaties, waaronder 6 van een Vlaamse universiteit en de andere 21 van Nederlandse universiteiten.

De jury was vooral op zoek naar een boek dat hen verraste, dat erin slaagt verder te gaan dan de beperkte academische observaties met betrekking tot de geanalyseerde casus als zodanig. Dat lukte Reinout van der Veer door een brede relevante vraag te stellen en de praktische relevantie hiervan aan te tonen in zijn dissertatie Enforcing the unenforceable. Politicisation and the European Commission in the economic governance of the European Union.

Reinout promoveerde Cum Laude aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, Departement Bestuurskunde en Sociologie bij prof.dr. Markus Haverland en dr. Michael Onderco.

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl