Opinie: Universiteiten hebben ondersteunend personeel hard nodig

Trouw opinie
Stefan de Jong

Suggesties om de bezuinigingen op de universiteiten af te wentelen op ondersteunend personeel zijn ondoordacht, betoogt bestuurskundige Stefan de Jong in zijn opiniestuk in Trouw.

Ondersteunend personeel levert cruciale bijdragen

Hoogleraar David Henley pleit voor bezuinigingen op ondersteunend personeel aan universiteiten om wetenschappelijk personeel meer ruimte te geven voor onderwijs en onderzoek. Dit leidt tot vragen over 'overheadkosten' en de waarde van ondersteunend personeel. Universitair Docent Stefan de Jong wijst erop dat ondersteunend personeel cruciale bijdragen levert, zoals het waarborgen van veiligheid en het efficiƫnt beheren van middelen en communicatie.

De overheid moedigt universiteiten aan zich als bedrijven te gedragen

Hij vindt dat de overheid en wetenschappelijk personeel ook kritisch moeten kijken naar hun rol, aangezien de overheid universiteiten aanmoedigt zich als bedrijven te gedragen, wat leidt tot meer bureaucratie. In plaats van snel te snijden in personeel, pleit De Jong voor een doordachte benadering om te bepalen welke taken essentieel zijn voor het behoud van maatschappelijke steun en de uitvoering van kerntaken. Bezuinigingen zouden moeten leiden tot een discussie over taken en verantwoordelijkheden, niet tot een verdeel-en-heersmentaliteit.

Lees het gehele stuk bij Trouw.

Universitair Docent