Onderzoek naar corona gehonoreerd door NWO

Vijf onderzoeksprojecten bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences naar corona gehonoreerd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) Corona, Fast-Track Data Call. NWO heeft in het totaal aan 32 projecten subsidie toegekend.

Psycholoog prof. dr. Arnold Bakker samen met dr. Juriena de Vries ‘Self-nudging to foster employee physical activity while working from home’

In dit project wordt onderzocht hoe werknemers hun eigen gezondheidsgedrag (fysieke activiteit, zitgedrag), welzijn en prestatie kunnen vergroten terwijl ze vanuit huis werken tijdens de corona-crisis. Uitgangspunt is dat mensen hun eigen “nudges” (duwtjes in de rug) kunnen ontwikkelen die de dagelijkse keuze om fysiek actief te zijn faciliteren. We evalueren het effect van een 4-weekse zelf-nudging interventie (waarin deelnemers leren om hun eigen nudges te maken) op beweging, welzijn, en werkprestatie.

Socioloog prof. dr. Darren McCauley, ‘Managing a just transition out of the Covid-19 crisis’

De overgang van de lockdown naar het normale leven zal een ongelijke impact hebben op verschillende delen van de samenleving. Het is noodzakelijk om te begrijpen hoe belangrijke publieke en private partijen deze ongelijkheden framen. Deze framing-processen zijn cruciaal om deze crisis op te lossen. We moeten begrijpen hoe deze frames zich in real-time ontwikkelen. We zullen in totaal 60 interviews afnemen op twee tijdstippen (juni en augustus 2020) in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Psycholoog dr. Paraskevas Petrou, ‘Employee self-regulation as a way to deal with the corona crisis at work’

Om hun functioneren en welzijn te waarborgen tijdens de coronacrisis, moeten medewerkers hun eigen oplossingen vinden, vooral als ze buiten hun normale werkomgeving moeten werken. Via twee vragenlijststudies (eind april en begin september 2020), zal het voorgestelde onderzoek testen of zelf-geïnitieerde strategieën, zoals proactiviteit (bv. vragen om hulp of het zoeken naar leermogelijkheden), creativiteit, zelfreflectie en mindfulness, medewerkers helpen om met de coronacrisis om te gaan.

Socioloog prof. dr. Jeroen van der Waal, samen met dr. Joost Oude Groeniger en dr. Willem de Koster - The effect of the Corona-crisis response measures on institutional trust

Essentiële informatie die nodig is voor een effectieve crisisrespons zal worden geleverd door: 1) het onderzoeken van de dagelijkse trend in institutioneel vertrouwen tijdens de Corona-crisis (2 maart - 30 maart), 2) het schatten van de causale impact van de Corona-crisisresponsmaatregelen op institutioneel vertrouwen onder Nederlandse burgers, 3) te analyseren of de trends in institutioneel vertrouwen en het effect van de overheidsmaatregelen op institutioneel vertrouwen verschillen tussen verschillende maatschappelijke groepen.

Psycholoog prof.dr. Rolf Zwaan, samen met dr. Joran Jongerling, dr. Peter Verkoeijen, Arnout Boot,MSc. en dr. Anita Eerland (UU) ‘Acquiring, Comprehending, and Using Information Related to COVID-19

Dit project zal onderzoeken hoe mensen informatie over COVID-19 verzamelen, interpreteren en gebruiken. Welke informatiebronnen gebruiken zij? Hoe vaak raadplegen ze deze bronnen? Wat is hun feitelijke kennis over COVID-19? Hoeveel vertrouwen hebben zij in deze kennis? Ondersteunen zij complottheorieën over COVID-19? Hoe sterk volgen zij de richtlijnen die zijn opgesteld door hun overheid? Zijn er systematische individuele en culturele verschillen in hoe mensen informatie over COVID-19 verzamelen, interpreteren en gebruiken?

Over NWO Corona: Fast-track Data call

Deze call for proposals richt zich op onderzoek naar vraagstukken die zich tijdens de coronacrisis in de samenleving voordoen. Het gaat om onderzoek dat nú, dat wil zeggen tijdens het hoogtepunt van de crisis, moet worden uitgevoerd, en richt zich specifiek op onderzoek naar andere dan medische- en zorggerelateerde vraagstukken.

Marjolein Kooistra, mediarelaties ESSB, 010 408 2135, kooistra@essb.eur.nl