In Memoriam em. prof. dr. Ina Hommes

Kortgeleden ontvingen wij het bericht dat onze oud-hoogleraar prof. dr. Ina Hommes op 88-jarige leeftijd is overleden. Ina Hommes heeft een lange carrière gemaakt bij onze faculteit. Begonnen in 1969 als wetenschappelijk medewerkster eerste klasse voor organisatiesociologie werd zij na haar promotie in 1971 (Universiteit Leiden) bevorderd tot wetenschappelijk hoofdmedewerker voor theorie en geschiedenis van de sociologie. In 1973 volgde zij prof. dr. Henny Langeveld op de leerstoel Empirische Sociologie op. Daarmee werd zij de 2e vrouwelijke hoogleraar aan EUR.

In 1978 was professor Hommes de erepromotor van de eerste eredoctor van de FSW: dr. Hilda Verweij-Jonker. Dit was bovendien het eerste eredoctoraat aan een vrouwelijke wetenschapper in de geschiedenis van NHH/NEH/EUR.

Reeds vroeg in haar wetenschappelijke werk en carrière was zij op milieuvraagstukken georiënteerd. In 1988 veranderde haar leeropdracht dan ook in milieukunde, in het bijzonder milieusociologie. Ina Hommes was de geestelijk moeder van het Erasmus Studiecentrum voor Milieukunde (ESM) dat zij in 1984 samen met twee medeoprichters van de Economische Faculteit heeft opgericht. In eerste instantie als een door het CvB gefinancierd interfacultair instituut. ESM verzorgde het vak ‘inleiding milieukunde’ en moest geld verdienen via onderzoek voor derden. In de hoogtijdagen trokken de colleges vierhonderd studenten en waren er dertig mensen in dienst, onder wie biologen en techneuten. ESM verrichte veel onderzoek voor ministeries, Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswaterstaat en ontving EU-gelden. Tussen 1991-1993 was ESM verbonden aan de ESSB en werd het omgevormd tot de vakgroep Milieukunde waarvan Ina Hommes de voorzitter was. In 1993 is zij met emeritaat gegaan.

Ina Hommes was een van de eerste wetenschappers bij de EUR die milieuvraagstukken centraal stelde in haar werk. Met het ESM heeft zij een interdisciplinair instituut gebouwd, gericht op de samenleving, om op deze manier een bijdrage te leveren vanuit de wetenschap voor het verbeteren van het milieu. Ina Hommes was haar tijd vooruit.

We wensen haar familie en vrienden sterkte met dit verlies

Prof. dr. Victor Bekkers
Decaan Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Prof. dr. Romke van der Veen