Internationale voetbalclubs en onderzoekers werken samen aan veerkracht van jongeren

Vandaag komen vijf internationale voetbalclubs samen in Rotterdam om terug te blikken op het FAIR-play project van Erasmus Universiteit Rotterdam. Binnen dit project kregen jeugdwerkers van de clubs les van psychologen en pedagogen over de theorie achter het vergroten van veerkracht en levensvaardigheden bij jongeren. Die kennis hebben zij vervolgens ingezet om voetbaltrainingen te ontwikkelen, met als doel de bevordering van vaardigheden op gebieden als coping, leiderschap en doelen stellen. De theorie en de oefeningen die volgden uit de samenwerking van de EUR met de clubs zijn nu gebundeld in een boek.

Download het Fair-play boek hier.

De betrokken voetbalclubs, Feyenoord, Werder Bremen, Hibernian, Charlton en Inter Campus waren actief op drie verschillende continenten; Europa, Afrika en Zuid-Amerika. Alle FAIR-play trainingen bouwden voort op bestaande sociale programma’s van de clubs.

Combinatie van theorie en praktijk

FAIR-play is een acronym voor ‘Football for Adolescents to Increase Resiliency; A Program for Life-skills And Youth’. Het doel van het project was om wetenschappelijke inzichten en de praktijk te combineren in trainingen om daarmee persoonlijke groei van de jongeren te faciliteren. Jeugdwerkers van elke club brachten relevante theoretische inzichten over op de jongeren in oefeningen die in samenwerking met onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam zijn ontwikkeld. Diverse thema’s kwamen aan bod, zoals optimisme, coping mechanismen, motivatie en vriendschap die ook op meerdere momenten in vragenlijsten zijn bevraagd. De verwachting ten aanzien van het functioneren van de jongeren was dat zij door de oefeningen meer veerkracht en persoonlijke groei op deze thema’s zouden gaan vertonen.

Toename in optimisme en intrinsieke motivatie

De eerste bevindingen van het onderzoek wijzen op toenames in optimisme en intrinsieke motivatie als gevolg van de trainingen. Het effect voor optimisme werd gevonden bij de kinderen die aanvankelijk juist laag scoorden op dit domein. Een conclusie die we kunnen trekken is dat door FAIR-play en met de juiste coaching, de meest kwetsbare kinderen persoonlijk kunnen groeien.

Guidebook voor voetbalclubs met sociale jeugdprogramma's

Deze verschillende thema’s en oefeningen zijn gebundeld in een boek dat verslag doet van de onderdelen uit het FAIR-play project. Dit boek bestaat uit drie delen. Allereerst geeft het een overzicht van de wetenschappelijke concepten achter de trainingen bij de clubs. Dan volgt een hoofdstuk met schematische weergaven van de trainingen zoals deze aan de kinderen zijn aangeboden. Ten slotte bevat het boek een verslag van de ervaringen binnen FAIR-play bij de clubs. Dit guidebook is vooralsnog alleen beschikbaar voor de deelnemende clubs.

Wie geïnteresseerd is in inzage, kan per mail contact opnemen met prof. Katinka Dijkstra: k.dijkstra@essb.eur.nl.

Tijdens een slotbijeenkomst in Rotterdam worden de bevindingen van het project gepresenteerd aan de deelnemende clubs. De bevindingen zijn tweeledig. Allereerst zullen de voetbalclubs presentaties houden over hun ervaringen op het veld van de afgelopen drie jaar. Daarnaast zal Prof. Katinka Dijkstra namens de EUR de wetenschappelijke resultaten van FAIR-play presenteren.

Schrijvers guideboek: Kulani Peiris Millaniya, Ingeborg Smit, Katinka Dijkstra

• FAIRPLAY project is Funded by the Erasmus+ Programme of the European Union under Grant Nr: 2019-2-NL02-KA205-002609

EU logo

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, kooistra@essb.eur.nl