Flipping the classroom: meer werkplezier, hoger slagingspercentage en kwalitatief beter onderwijs

A lecturer teaching

“Ik heb lesgeven in 20 jaar tijd niet zo leuk gevonden als nu”, vertelt dr. Peter Marks. Samen met dr. Pieter Tuytens gooide hij het vak economie binnen de bachelor Bestuurskunde helemaal om. Hoe? Met 50 kennisclips, quizzen en spelletjes tijdens colleges.

Kennisclips en quiz om colleges vorm te geven

De docenten hebben hun vak omgedraaid (officiële term: flipping the classroom). Geen hoorcolleges meer waar docenten alleen maar vertellen en zenden. De lessen zijn nu afgestemd op de behoeften van de student.

“We hebben in totaal 50 korte kennisclips opgenomen. Alles wat we eerst in een hoorcollege vertelden, komt nu naar voren in professionele video’s. De filmstudio op campus heeft daar perfect bij geholpen”, vertelt Peter Marks, die economie studeerde bij Erasmus Universiteit Rotterdam en in 2002 direct doorstroomde als docent en onderzoeker.

Pieter Tuytens en Peter Marks
Peter Marks (l) & Pieter Tuytens (r)

“Studenten kunnen op hun eigen tempo de stof tot zich nemen voorafgaand aan het college: kennisclips, slides, extra teksten, links naar relevante artikelen en ander beeldmateriaal. Het is een totale online leeromgeving. Elke week sluit af met een korte kennisquiz”, vertelt Pieter Tuytens, die een achtergrond heeft in politieke economie en nu 3 jaar het vak geeft.

Op maandagmiddag 12 uur moesten studenten de kennisquiz gemaakt hebben. De docenten konden uit de resultaten halen op welk punt de meeste studenten vastliepen. En daar stemden ze hun college op af.

“Ik vroeg studenten om vraag en aanbod voor hun eigen spijkerbroek uit te tekenen”

Peter Marks

Econoom

Leren om theorie toe te passen via spelletjes

Toepassen! Dat staat voor de docenten centraal. Ze willen dat studenten de geleerde kennis kunnen toepassen. Om dat te bereiken voegden ze een spelelement toe in elk college. Peter: “Tijdens het tweede college wilde ik het concept van ‘markt’ uitleggen. Ik vroeg studenten om vraag en aanbod voor hun eigen spijkerbroek uit te tekenen. Met de hoofdvraag: wat is de evenwichtsprijs? Studenten kwamen op hele verschillende antwoorden uit. Van 7 euro tot 80 euro. Mijn vraag aan de zaal met 200 studenten was: hoe is dat mogelijk?”

Docent geeft les in collegezaal

Een loopmicrofoon ging de zaal rond. Studenten probeerden de vraag te beantwoorden of stelden juist vragen. “Studenten zijn dan bezig met de stof. Ze passen de theorie uit de kennisclips toe op een vraagstuk tijdens het college. Dan leer je het pas goed. Het college is nu bedoeld om de gaten in kennis bij studenten te dichten. Het is niet meer dat ik als docent alleen vertel wat ik wil vertellen”, aldus Peter.

Debatteren met andere studenten

Pieter liet de studenten in een college in debat gaan. Het ging om deze casus: het is voor ex-kankerpatiënten die zijn genezen vaak lastig om een verzekering af te sluiten. Moet daar regelgeving voor komen? “Ik verdeelde de zaal in drieën: de rol van verzekeringsmaatschappij, rol van de kankerliga en rol van beleidsmaker bij de overheid. De verschillende groepen verzonnen argumenten en gingen in debat. Ze gebruikten daarvoor alle theorie en begrippen die ze in de clips hadden geleerd. Dat was ook weer toepassen van de theorie.”

Hulp van Community for Learning & Innovation (CLI)
CLI is de plek binnen onze universiteit gericht op onderwijsinnovatie. Alles om ons onderwijs toekomstbestendig te maken. Pieter en Peter kregen voor hun project een CLI Fellowship. “Naast alle hulp bij het omvormen van ons vak kregen we financiële hulp. Onze afdeling kreeg geld zodat wij voor 0,1 FTE per persoon vrijgesteld konden worden om dit vak aan te passen”, aldus Peter.

Peter Marks is in de studio during a knowledge clip.

Kennisclip van Peter Marks over 'Marginal Thinking'

Drie grote pluspunten door nieuwe manier van lesgeven

De docenten zijn heel enthousiast over de nieuwe versie van hun vak economie. Drie aspecten springen eruit:

  • Meer werkplezier
  • Kwaliteit van het onderwijs verbeterd
  • Hogere cijfers

Leukere lessen en enthousiaste studenten

Peter vertelt dat het nu veel leuker is om de lessen te geven. “Je ziet eerst frustratie bij studenten die het niet snappen. Maar door het spelelement beginnen ze het te begrijpen. Je ziet het licht in de ogen verschijnen. Dat is toch waar je het voor doet. Eerder hadden we daar veel minder controle over.”

De studenten waren zelf ook enthousiast. Na afloop van het vak kregen de docenten positieve reacties. “Er zijn altijd 10 studenten die een interactief college niks vinden. Maar 95% van de studenten was enthousiast. Studenten gaven zelfs aan dat ze zouden willen dat elk vak op onze manier is opgebouwd”, vertelt Pieter.

“Normaal zitten we op 60% slagingspercentage. Dat was nu 75%. Geweldig!”

Pieter Tuytens

Econoom

Hogere cijfers

Dit vak economie is niet het makkelijkste vak voor veel studenten. En dan was het tentamen dit jaar ook nog moeilijker dan andere jaren. Toch is het slagingspercentage gestegen. Pieter: “Normaal zitten we op 60%. En nu rond de 75%. Dat voelt goed. Het harde werk betaalt zich uit.”

Docent EUC geeft college / les

Advies aan andere docenten: pak je vak aan!

Dit project was een samenwerking tussen verschillende partijen. CLI bracht deze partijen bijeen en hielp met de invulling van het vak. Onze eigen studio op de campus verzorgde de animaties en kennisclips. EDIS hielp met de (geanonimiseerde) data en toegankelijkheid van het vak. “Het was fijn om met zoveel enthousiaste en professionele collega’s samen te werken. Ons vak is nu klaar voor de toekomst. Het staat voor de komende jaren”, aldus Peter.

Het was een hoop werk. Toch raden Pieter en Peter andere docenten om de uitdaging aan te gaan. Peter: “Een andere manier van lesgeven is nodig om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. En om de aansluiting bij de student te vinden. Het is een investering, maar het betaalt zich uit. Ik heb mijn vak in 20 jaar tijd niet zo leuk gevonden als nu.”

Peter Tuytens explaining something during a knowledge clip.

Kennisclip van Pieter Tuytens over 'Social Indifference Curve and Fairness'

Universitair Hoofddocent
Universitair Docent
Meer informatie

Wil je als docent ook jouw vak toekomstbestendig maken? Neem contact op met CLI of bekijk de website.

Gerelateerde content
✅ I CLI Fellows Pieter Tuytens & Peter Marks onderzochten flipped classroom design en gedifferentieerde instructie voor een groot aantal leerlingen.
Pieter Tuytens en Peter Marks

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen