Emeritus Ko Colijn Comenius oeuvreprijs toegekend

De eerste Comenius oeuvreprijs is toegekend aan emeritus hoogleraar Ko Colijn voor de wijze waarop hij op wetenschappelijk, journalistiek, beleidsvormend en educatief terrein zijn sporen heeft verdiend. Ko Colijn heeft zich gedurende zijn loopbaan op bijzondere wijze onderscheiden op het gebied van oorlog en vrede, vrijheid en veiligheid.  Hij was tot zijn emeritaat bijzonder hoogleraar internationale betrekkingen, in het bijzonder mondiale veiligheidsvraagstukken bij de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences. De prijs is ingesteld door het Comenius Museum.

Uit het juryrapport: Ko Colijn is voor generaties Nederlanders een begrip vanwege zijn altijd heldere bijdragen in zowel vakliteratuur als in pers en media over de grote geopolitieke en bewapeningsvraagstukken van onze tijd. Zijn betekenis voor het maatschappelijk debat, voor de openbare en ook politieke meningsvorming en zijn invloed op beleidsvorming zijn onmiskenbaar, aldus de jury: Velen weten zich geïnspireerd door de onafhankelijke en doortimmerde analyses die altijd toegankelijk blijven voor de minder ingevoerde leken die wij allen zijn.

Ko Colijn promoveerde in 1989 samen met Paul Rusman op het Nederlands wapenexportbeleid. Hij begon in de journalistiek bij de Groene Amsterdammer en is sinds 1975 verbonden geweest aan Vrij Nederland, waarvoor hij jarenlang wekelijks bijdragen schreef. Hij publiceerde in de NRC, Vrede en Veiligheid en de Financial Times. Daarnaast deelde hij zijn kennis en expertise in meer dan 2500 radio en televisieoptredens. Hij was docent in het middelbaar onderwijs, wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit van Leiden en hoogleraar aan de Erasmus Universiteit. Clingendael, Nederlands instituut voor internationale relaties, bloeide op onder zijn leiding. Ook daarna, sinds 2016, bleef hij op verschillende manieren aan Clingendael verbonden.

Hij was tevens van 2011-2019 lid van de Adviesraad Internationale Vraagstukken en van 2011-2016 lid van de Raad van de Vluchteling.

Over de Comenius Oevreprijs

Dit is de eerste keer dat de Comenius oeuvreprijs wordt uitgereikt. Het doel is om eer te betonen aan een persoon die, in lijn met het denken en handelen van Jan Amos Comenius, zich op een in het oog springende manier inzet voor de belangen van vorming, onderwijs, wetenschap en cultuur voor de ontwikkeling van de internationale samenleving. De Comenius oeuvreprijs wordt eens in de tien jaar toegekend.

De prijsuitreiking is op 12 maart in de Grote Kerk van Naarden. Tevens krijgt prof. Beatrijs de Graaf de jaarlijkse Comeniusprijs uitgereikt en zal burgemeester Ahmed Aboutaleb de jaarlijkse Comeniuslezing houden. Meer informatie op website Comeniusmuseum

Marjolein Kooistra, mediarelaties | kooistra@essb.eur.nl | 06 83676038