Dankzij elkaars ervaring groeien jongeren én vijftigplussers bij DUO for a JOB

Spark interview met Marije Pronk, ESSB alumnus

‘Had ík het maar bedacht!’ was de eerste reactie toen Marije Pronk de vacature voor directeur bij DUO for a JOB zag. En even later: ‘Wow, mijn ideale project bestaat al!’ Marije is alumnus bij Erasmus Universiteit Rotterdam en onder andere door haar kennis van psychologie en bedrijfskunde was ze de geknipte kandidaat voor de baan. ‘Ik heb het niet zo bedacht, maar het had niet anders kunnen lopen.’

DUO for a JOB is een mentorprogramma waarbij jongeren tussen de 18 en 33 jaar met een migratieachtergrond die op zoek zijn naar werk (mentees) ondersteund worden door vijftigplussers (mentoren) om zo de kans van de jongere op een baan te vergroten. De ervaring van de een is de brandstof voor de ander. Samen onderzoeken ze wat de jongere nodig heeft om verder te komen in het leven. Wat zijn de struikelblokken? Financiën, woonruimte, opleiding, taal? Maar vooral: wat is er nodig om het op te lossen? Dat gebeurt in wekelijkse bijeenkomsten, zes maanden lang. ‘Het leeftijdsverschil werkt heel goed’, zegt Marije. ‘De ervaring en stabiliteit van de vijftigplusser helpt de jongere enorm. Maar het mooie van deze constructie is dat het mes aan twee kanten snijdt. Want ook de mentoren leren veel in dit traject. Mensen laden op van contact met elkaar. De verschillen in achtergrond geven inspiratie en energie. Dat is magisch en gratis!’

Gouden combinatie

In 2012 werd DUO for a JOB opgericht in België. Na een succesvolle start breidden ze uit naar Frankrijk en in 2021 volgde de eerste Nederlandse vestiging. De geschiktste stad bleek Rotterdam, met Marije als directeur. ‘Tijdens mijn bachelor psychologie aan Erasmus Universiteit Rotterdam realiseerde ik me dat ik graag mensen wil helpen, maar dat bij de klinische kant het accent te veel op de donkere kant van het leven ligt. Dat past niet bij mij. Daarom heb ik aansluitend een master bedrijfskunde gedaan. Die combinatie van kennis komt bij DUO for a JOB op een hele mooie manier bij elkaar. De psychologische kennis is nodig voor de inhoudelijke kant van het mentortraject. En met de kennis over ondernemerschap kan ik de kansen in de publieke en private sector benutten waardoor DUO fot a JOB in Rotterdam succesvol kan groeien. Na 6, 12 en 18 maanden meten we hoe het met de jongere gaat, hoe ze ervoor staan. Zo krijgen we concrete, meetbare resultaten voor de organisatie.’

Inspiratie en ontwikkeling

Nu, in het tweede jaar van het Nederlandse avontuur, zijn er ongeveer 55 duo’s gevormd en hoopt Marije dat er voor het einde van het jaar nog zo’n 60 duo’s bijkomen. ‘We willen dat de mentoren goed geïnformeerd aan het traject beginnen. Daarom volgen ze onder andere workshops over interculturele communicatie, de arbeidsmarkt en coachen. En we organiseren regelmatig intervisiebijeenkomsten waar ze hun ervaringen en vragen delen en daar veel van leren.’ 

De mentee, de jongere dus, kiest zelf of hij het traject met de voorgestelde mentor wil volgen. ‘Er moet namelijk een ‘klik’ zijn met de mentor. Het liefst inspireert de mentor de jongere én geeft hij praktische informatie. Hoe maak je een goed cv, hoe voer je een sollicitatiegesprek of hoe werkt een netwerkgesprek? De jongere kan met de mentor een gesprek oefenen, of de mentor kan meegaan naar een netwerkgesprek. Kleine stappen die een groot verschil maken.’

Trots

‘Ik ben vaak heel trots op de jongeren. Neem bijvoorbeeld Selamawit. Zij durfde amper Nederlands te spreken toen ze hier kwam. En nu, zes maanden later, werkt ze met ouderen met dementie in een leer-werktraject. Dat is zwaar, zegt ze. Maar ze straalt erbij! ‘Ik durf mijn hand op te steken in de les en ik ben trots op mezelf’, zegt ze. Dat is toch fantastisch?’

Tijdens de wekelijkse bijeenkomsten van mentor en jongere worden er actieplannen voor de kortere en langere termijn gemaakt. Marije: ‘Een jongere droomt er bijvoorbeeld van om social worker te worden. Hij kijkt dan samen met de mentor welke opleiding daarvoor nodig is en wat er financieel bij komt kijken. Misschien heeft de mentor in dezelfde sector gewerkt, of heeft hij iemand in zijn netwerk die kan helpen.’ Waarschijnlijk vindt de mentee niet gelijk zijn droombaan, maar wel een baan. En daardoor krijgt hij een stabiel inkomen en onafhankelijkheid. ‘We hebben een mentee die nu doorgaat naar zijn tweede baan en dat is zijn droombaan! De cheerleader in mij blijft maar juichen.’ 

Betekenisvolle aanvulling

Het aanbod van DUO for a JOB is een aanvulling op het bestaande aanbod, zoals van het Jongerenloket van gemeente Rotterdam. ‘Wat wij bieden kan de gemeente niet bieden; er ontstaan hier vriendschappen. Een van de mentoren kreeg een aantal maanden geleden een beroerte. Zijn mentee, Rasheed, gaat sindsdien iedere dag bij hem langs. Dat geeft wel aan dat het een belangrijke, betekenisvolle relatie is die hij met zijn mentor heeft.’

Op de juiste plek

‘Ik zit op een plek waar al mijn keuzes logischerwijs in uitmondden, zonder dat ik het zelf wist’, zegt Marije. ‘De bachelor psychologie aan Erasmus Universiteit Rotterdam is zo’n fijne basis. Ik heb dankzij de psychologie inzicht in de processen die zich intern afspelen bij de jongeren. En dankzij mijn kennis van bedrijfskunde kan ik meetbare doelen formuleren en de organisatie laten groeien. Op deze manier kan ik met mijn werk bijdragen aan het verbinden van mensen met verschillende achtergronden, leeftijden en levenspaden. Dat vind ik fantastisch.’

Ook mentor worden?  Kijk op DUO for a JOB.

Meer informatie

Dit interview maakt onderdeel uit van Spark. Met deze interviews willen we aandacht geven aan de positieve impact die het onderwijs en onderzoek van de facuteit hebben op de samenleving. De verhalen in Spark geven een inkijkje in waar ESSB-studenten, alumni, medewerkers en onderzoekers warm van worden.

Gerelateerde opleiding
Bachelor in Psychologie: Wil jij menselijk gedrag beter begrijpen en mensen of organisaties helpen om hun problemen aan te pakken: Kies voor Psychologie.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen