Boekpresentatie en paneldiscussie 'Hechten'

'Hechten. Menselijke emoties, relaties en ontwikkeling'

In een uitverkochte zaal met veel professionals uit de jeugdhulp en opvoedingsondersteuning presenteerden pedagogische wetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam een avond ron het thema  ‘hechten’. Naar aanleiding van de publicatie ‘Hechten. Menselijke emoties, relaties en ontwikkeling' waarvan een eerste exemplaar werd aangeboden aan hoogleraar Ontwikkelingspsychopathologie Rutger Engels. Tijdens het panelgesprek stond de relatie praktijk en wetenschap centraal.

Vier experts die vanuit verschillende vakgebieden dagelijks werken met dit thema ‘hechten’ gingen met elkaar in gesprek tijdens een paneldiscussie: Brenda de Jong (IMH-consulent bij Moeders van Rotterdam), Florien Leenderts (GZ-psycholoog bij de Waag Rijnmond), Katharina Joosen (Gedragswetenschapper Pameijer binnen de wijkteams Rotterdam) en Anne Tharner (Universitair docent, VU Amsterdam). Voorafgaand werd een korte documentaire 'Als je bij me weggaat'

Het panel illustreerde de cruciale rol van hechting in onder andere het begrip en de aanpak van gedragsproblemen en benadrukte het grote belang van de relatie tussen de behandelaar en de client als er sprake is van een onveilig hechtingsverleden. Tegelijkertijd belichtte het panel de weerbarstigheid van de praktijk en de beperkingen in het huidige stelsel. Katharina Joosen: “Het is pijnlijk om te zien dat de vele wisselingen in personeel in bijvoorbeeld de Jeugdzorg ertoe leiden dat jongeren of gezinnen zich afkeren van hulp. Terwijl zij juist, vanuit het perspectief van hechting, gebaat zouden zijn bij stabiliteit en acceptatie vanuit hulpverlening.”

Dr. Frank van der Horst, auteur: "Het was bijzonder om te horen hoe zeer de kennis over hechting van waarde is voor de praktijk, en andersom: vragen uit de praktijk leveren weer nieuwe onderzoeksvragen op. Dr. Rianne Kok, auteur: "Dit soort samenkomsten zijn cruciaal om wetenschap en praktijk bij elkaar te brengen en ons vakgebied vooruit te helpen."

Prof. Dr. Maartje Luijk, auteur, sloot de avond af met de overhandiging van het eerste exemplaar van het boek. Alle opbrengsten van het boek komen ten goede aan Stichting Het Vergeten Kind.

De Erasmus Universiteit Rotterdam ziet het succes van deze thema-avond als een bevestiging van het belang van wetenschappelijk onderzoek naar maatschappelijke vraagstukken. De universiteit blijft zich inzetten voor de dialoog tussen wetenschappers en professionals in het veld.

‘Hechten. Menselijke emoties, relaties en ontwikkeling' | redactie Frank van der Horst, Rianne Kok en Maartje Luijk | Amsterdam, Amsterdam University Press, 2024

Onderzoeker

Voor meer informatie: Marjolein Kooistra, communicatie  Erasmus School of Social and Behavioral Sciences, kooistra@essb.eur.nl, 0683676038