Bij het overlijden van dr. Bram Peper

Dr. Bram Peper is lang werkzaam geweest bij onze faculteit, toen hetende Faculteit der Sociale Wetenschappen, en heeft een mooie wetenschappelijke carrière doorgemaakt bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. Van wetenschappelijk medewerker tot hoogleraar Sociaaleconomisch Beleid, waarbij hij zich ontpopte als een denker op het terrein van sociaal maatschappelijke vraagstukken. Hij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het denken over de ontwikkeling van de Nederlandse verzorgingsstaat. Dit was ook later terug te zien bij de invulling van zijn burgemeester- en ministerschap.

Daarnaast stond hij aan de wieg van de ontwikkeling van de Rotterdamse sociologie waar hij een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan het vormgeven van de Rotterdamse Formule zoals oprichter en decaan prof. Jacques van Doorn had verwoord bij de oprichting van de opleiding sociologie en de faculteit.  “Ik geloofde heilig in de formule. Dat was onze raison d'être. De maatschappij is een laboratorium en als je daar geen relatie mee onderhoudt, hoe weet je dan hoe de samenleving in elkaar zit, hoe organisaties werken, wat beleid is.” is wat hij daarover zei in een interview in het boek 40 jaar FSW. De Rotterdamse formule in de praktijk.

Deze focus op de samenleving is tot de dag van vandaag de belangrijkste pijler onder ons onderwijs en onderzoek. Onze faculteit heeft mede dankzij hem deze visie verder kunnen ontwikkelen. Een waarde die heden ten dage ook door de EUR wordt uitgedragen: making positive societal impact.

We zijn Bram Peper veel dank verschuldigd en verliezen in hem een belangrijke sociologisch denker.

We wensen zijn familie en vrienden veel sterkte toe met dit verlies.

Management Team ESSB