Betere samenwerking onderwijs, jeugdhulp en ouders nodig bij ondersteuning kwetsbare leerlingen

De samenwerking tussen onderwijs, jeugdzorg en ouders om leerplichtige leerlingen die dreigen thuis te komen zitten is een onderbelicht thema in onderzoek. In opdracht van de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent heeft een team onder leiding van dr. Jacqueline Schenk van de Erasmus Universiteit Rotterdam in samenwerking met Stichting Boor onderzoek gedaan naar deze samenwerking. Het doel is om de Rotterdamse invulling van samenwerkingsvormen en ondersteuningsaanbod voor kwetsbare leerlingen te verbeteren om zo schooluitval te verminderen of te voorkomen.

Schooluitval leidt vaak tot negatieve ontwikkelingsuitkomsten in het verdere leven van de leerlingen, zoals een lagere kans op het vinden van werk, een verhoogde kans op sociale exclusie, criminaliteit, drugsmisbruik, tienerzwangerschap, en een verminderde gezondheid.

Effectieve samenwerking van belang

Voor leerplichtige leerlingen met een complexe ondersteuningsbehoefte en hun ouders komen ondersteuning vanuit onderwijs – jeugdhulp samen. Dit vraagt om een effectieve samenwerking tussen alle partijen. In dit onderzoek werd middels een online-vragenlijstonderzoek de Rotterdamse praktijk van ondersteuning van deze diverse populatie leerlingen door ouders en professionals in de Rotterdamse verkend. Deze praktijkresultaten zijn aangevuld met bevindingen en conclusies uit de wetenschappelijke literatuur om de aansluiting tussen praktijk en wetenschap te verkennen.

Vele bevindingen uit praktijk en wetenschap

Voor de Rotterdamse praktijk geldt dat ouders, jeugdhulp- en onderwijsprofessionals tevreden waren over de onderlinge samenwerking. Er is echter niet altijd sprake van wederzijds vertrouwen in elkaars handelen. Bovendien is het vaak niet duidelijk wie de regie nu heeft in gezamenlijke gesprekken en besluiten. In de wetenschappelijke literatuur zijn veertien relevante interventies  voor het bevorderen van schoolaanwezigheid gevonden. Uit het onderzoek blijkt echter dat Rotterdamse professionals andere vormen en technieken van ondersteuning noemen dan die wetenschappelijk onderzocht en/of aanbevolen worden.

De onderzoekers hebben een reeks aanbevelingen voor de Rotterdamse praktijk beschreven. Enkele daarvan: ten eerste ouders en professionals uit onderwijs en jeugdhelp zouden door verhoogde nieuwsgierigheid meer vertrouwen in elkaars handelen moeten krijgen; ten tweede; er moet een duidelijkere taakverdeling komen tussen partijen en bovendien afspraken worden gemaakt over wie de leiding heeft tijdens gesprekken. Een derde aanbeveling stelt dat een duurzame samenwerking tussen praktijk en wetenschap nodig is om de huidige kloof te verkleinen.

De bevindingen van het onderzoek zijn door de gemeente Rotterdam met interesse ontvangen. De timing van het rapport valt goed samen met het kortgeleden ingediende wetsvoorstel ‘Doorbraakaanpak onderwijs en jeugdhulp’ dat als doel heeft om te voorkomen dat leerlingen met complexe ondersteuningsbehoeften thuis komen te zitten omdat er niet of onvoldoende effectief ondersteund wordt.

Over de Kenniswerkplaats Rotterdams Talent

De Kenniswerkplaats Rotterdams Talent is een samenwerking tussen de Erasmus Universiteit Rotterdam en gemeente Rotterdam en draagt bij aan kennisontwikkeling op het gebied van Rotterdams talent. Door kennisdelen en het toepassen van die kennis wil de KWP bijdragen aan de verbetering van het Rotterdamse onderwijsbeleid en -praktijk.

Het onderzoek is hier te downloaden

Team Persvoorlichting EUR, press@eur.nl, 06 40264367