Per 1 juni 2024 is onderwijswetenschapper dr. Marieke Meeuwisse benoemd tot hoogleraar Toegankelijk Hoger Onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Om bij te dragen aan het bevorderen van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor alle studenten richt de leerstoel zich op de rol en het belang van psychosociale factoren op weg naar en in het hoger onderwijs.
Toegankelijk hoger onderwijs betekent dat (aankomend) studenten die daartoe de potentie en ambitie hebben het hoger onderwijs succesvol kunnen bereiken en doorlopen. Op dit moment is het nog niet goed genoeg gesteld met de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor diverse studenten getuige hoge uitval- en switchpercentages in het hoger onderwijs. Bovendien ervaren studenten tijdens transitiemomenten in hun onderwijsloopbaan verschillende obstakels en uitdagingen die de toegankelijkheid van het hoger onderwijs in de weg staan.
In haar onderzoek naar de toegankelijkheid van het hoger onderwijs richt Meeuwisse zich op psychosociale factoren, zoals de sense of belonging van studenten en de vorming en ontwikkeling van hun sociale netwerken in de leeromgeving. “Psychosociale factoren hebben betrekking op de manier waarop studenten omgaan met de leeromgeving in het onderwijs, en hoe zij de leeromgeving ervaren, en vormen belangrijke voorspellers van studentsucces. Om het succes van alle studenten op weg naar en in het hoger onderwijs te verbeteren, is het daarom van cruciaal belang om inzicht te krijgen in de complexe wisselwerking tussen verschillende contextuele lagen, zoals de leeromgeving in het (hoger) onderwijs en de student”, zo stelt Meeuwisse.
Om via de focus op psychosociale factoren bij te dragen aan het bevorderen van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor studenten zal Meeuwisse inzichten en methoden uit verschillende wetenschappelijke disciplines gebruiken en integreren, zoals de onderwijswetenschappen, psychologie, sociologie en diversiteitsstudies. “Daarnaast probeer ik als onderwijswetenschapper nieuwe wetenschappelijke inzichten in de praktijk van onze leeromgeving in het hoger onderwijs te brengen, en vormen studenten een inspiratiebron voor mijn onderzoek en onderwijsinnovatie.”
Over Marieke Meeuwisse
Prof. dr. Marieke Meeuwisse is sinds 2012 verbonden aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (ESSB) waar zij sinds september 2020 Universitair Hoofddocent Onderwijswetenschappen is. Zij doet onderzoek naar de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en richt zich daarbij op de rol van psychosociale factoren (zoals sense of belonging) in relatie tot studentsucces van studenten met diverse achtergronden. Zij verweeft wetenschap, onderwijsinnovatie en onderwijs(management)activiteiten om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor alle studenten te bevorderen in de praktijk. Zo is zij sinds 2018 lid van het ComeniusNetwerk, een landelijk netwerk van erkende onderwijsvernieuwers, waar zij actief is in de circle Inclusie. Van 2018 tot en met 2021 leidde zij het Europese Erasmus+ Strategische Partnerschap project #IBelong, een innovatief programma van interventies om de sense of belonging en het succes van studenten in het hoger onderwijs te bevorderen. Sinds 2021 is zij programmadirecteur van de Bachelor Pedagogische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). De leerstoel maakt onderdeel uit van team Onderwijswetenschappen/ Department of Psychology, Education and Child Studies (ESSB/ EUR).
- Professor
- Meer informatie
Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 0683676038, kooistra@essb.eur.nl