Alumninetwerk: The strength of weak ties

Tijdens het volgen van een korte cursus over sociale netwerken, werd ik verrast door het feit dat het niet ging over sociale media maar over de Strength of Weak Ties (Granovetter, 1973). Binnen deze theorie wordt onderscheid gemaakt tussen strong en weak ties. Strong ties worden gezien als connecties met mensen in je directe netwerk, daar waar weak ties worden gezien als connecties met kennissen waarmee je een gemeenschappelijke factor deelt, maar geen intensieve contacten onderhoudt. De Strength of Weak Ties gaat ervanuit dat contacten onderhouden buiten jouw eigen micronetwerk van belang zijn voor het verkrijgen van kansen, banen of nieuwe ideeën. Met andere woorden: niet jouw directe collega, maar juist die oude studiegenoot kan je toegang geven tot een reeks aan nieuwe ideeën. Het onderhouden van dergelijke contacten geven jou dus de mogelijkheid om buiten je eigen bubbel te treden om zo nieuwe perspectieven en inzichten te vormen. Maar hoe ontmoet je en houd je contact met mensen buiten je bubbel? Connecten met ESSB alumni op LinkedIn is voor mij heel waardevol gebleken.

Blog geschreven door Loïs Gampierakis.

LinkedIn: het is net online daten, maar dan voor professionals

Het toevoegen van een mede-alumni op LinkedIn kan – zeker als je deze persoon (nog) niet of nauwelijks kent – voelen als het versturen van een eerste berichtje op een dating app. Wat is een goede openingszin? Vindt deze persoon mij wel interessant? Hoe kan ik niet te opdringerig overkomen? Ervaring leert daarentegen dat het vragen naar iemands werk of ervaringen juist een mooie opening kan zijn voor een laagdrempelige connectie, “thus a weak tie”. Dus nodig iemand eens uit voor een – digitale – bak koffie en deel je zoektocht naar een expert met andere alumni. Wie weet wat het oplevert…

De kracht van een actief alumninetwerk

Een mede-alumni kan voor jou de weak tie zijn die je op dat moment net even nodig hebt. Zo kwam ik in het kader van een project voor mijn werk in contact met Zina Burgers: een alumna van de bachelor Pedagogische Wetenschappen, wiens onderzoek ik toevallig op internet tegenkwam. Ik was benieuwd naar haar verhaal en besloot een berichtje te sturen op Linked In. Dat we beiden aan de ESSB hebben gestudeerd, verlaagde de drempel om contact te zoeken; het schepte een gevoel van toegankelijkheid- en vertrouwen. Zina reageerde enthousiast en nog geen week later heb ik haar over haar onderzoek mogen bevragen. Ook kwam ik in contact met Irini Giallouris. Ik kende haar vaag van de opleiding en werd geïntrigeerd door een van haar posts op Linked In. Ondanks dat wij beiden een andere richting in zijn geslagen na onze studie, waren er raakvlakken en kon ik haar expertise goed gebruiken voor mijn huidige werk.

Het vergroten van het ESSB alumninetwerk

Ik geloof in de Strength of weak ties en besloot daarom betrokken te zijn bij het alumnibestuur. Op dit moment is er nog weinig interactie tussen alumni van de ESSB. Dat zie ik graag anders: door met elkaar kennis te blijven delen, kunnen we samen doorgroeien. Graag kom ik in contact met mede-alumni. Welke sprankelende ideeën heb jij om ons netwerk een boost te geven? Waar heb jij behoefte aan? Welke expertise zoek je? Ik hoor het graag!

Stuur mij gerust een berichtje op LinkedIn.

Loïs interviewde Irini over haar ervaringen bij ESSB en haar loopbaan. Bekijk het interview hier.

CV

Loïs Gampierakis is alumna van de opleiding Pedagogische Wetenschappen. Onderwijsinnovatie, gelijke kansen en het welzijn van studenten zijn belangrijke drijfveren in haar werkende leven. Momenteel werkt ze als helpdesk- en inhoudelijk medewerker bij Stichting School & Veiligheid, waar zij zich voornamelijk bezighoudt met de thema’s sociale media & ondermijning.

Granovetter, M. S. (1973). The strength of weak ties. American journal of sociology78(6), 1360-1380.