AI en Maatschappij: Algosoc onderzoekers over de invloed van AI op de samenleving

Het Zwaartekracht programma Algosoc is een ambitieus interdisciplinair initiatief dat meer dan 30 promovendi, postdocs en een vergelijkbaar aantal professoren uit verschillende vakgebieden samenbrengt. Samen verkennen ze de impact van kunstmatige intelligentie op maatschappelijke waarden. Algosoc richt zich op sectoren zoals recht, media en gezondheid en onderzoekt de verstrekkende effecten van AI, waaronder besluitvormingsalgoritmen en generatieve AI. Vandaag is de officiële start van het programmma. Marilu Miotto, Tonka Milosevic en Yefim Shulman delen hun inzichten en ambities binnen dit vernieuwende onderzoeksinitiatief.

Marilu Miotto - Mediasector

Wat is je rol binnen het initiatief?

Marilu: "In de mediasector van Algosoc houd ik me bezig met het onderzoek naar de impact van Generative Adversarial Networks (GANs) en deepfakes op de nieuwsmedia-industrie. Recente voorbeelden van deze deepfakes, zoals de 'foto's' van de arrestatie van Trump of de Witte Pufferjas AI-afbeelding van Paus Franciscus, hebben veel aandacht getrokken. Mijn focus ligt op het onderzoeken van de invloed van deze mediaverspreiding, voornamelijk beelden en video's, op het publieksvertrouwen in nieuwsmedia."

Wat zijn je ambities voor dit onderzoek?

Marilu: "Ik wil inzicht bieden in desinformatie en het proces waarbij mensen onbetrouwbare bronnen en bewezen valse informatie gaan geloven. Daarnaast streef ik ernaar om beter te begrijpen hoe dit proces werkt, zodat we effectievere methoden kunnen ontwikkelen om de verspreiding van desinformatie tegen te gaan."

Tonka Milosevic - Gezondheidssector

Kun je je rol in Algosoc beschrijven?

Tonka: "Mijn aandacht binnen de gezondheidssector gaat uit naar het gebruik van AI in apps voor mentaal welzijn en de impact hiervan op de openbare waarden van gebruikers. Deze apps verzamelen, bewaren en gebruiken persoonlijke gegevens om de geestelijke gezondheid van de gebruiker bij te houden, wat privacy risico’s met zich meebrengt. Daarnaast bevatten veel van deze apps gepersonaliseerde aanbevelingen, wat de autonomie van gebruikers kan beïnvloeden. Mijn onderzoek focust op de invloed van deze AI-gestuurde apps op de waarden en geestelijke gezondheid van universiteitsstudenten, gezien de toenemende bezorgdheid om hun mentale welzijn."

Wat drijft je in dit onderzoek?

Tonka: "Als voormalig student ben ik gedreven om manieren te vinden om deze apps voor geestelijk welzijn beter aan te laten sluiten bij studenten. Deze apps kunnen een belangrijke rol spelen in het verbeteren van de geestelijke gezondheid van studenten, maar moeten zorgvuldig ontworpen worden met respect voor de waarden en voorkeuren van de gebruikers. Mijn onderzoek beoogt inzichten te verschaffen die app-ontwikkelaars en -makers zullen helpen om tools te creëren die niet alleen nuttig zijn, maar ook in lijn zijn met de waarden en behoeften van studenten."

Yefim Shulman - Gezondheidssector

Wat is je onderzoeksfocus binnen Algosoc?

Yefim: "In mijn rol als postdoc concentreer ik me op de impact van AI-systemen die beslissingen nemen of beïnvloeden hoe wij beslissingen nemen in de gezondheidszorg. Deze systemen, bekend als geautomatiseerde besluitvormingssystemen, worden steeds meer gebruikt ter ondersteuning van de gezondheidszorg. Ik onderzoek hoe ze de economie, politiek, en de waarde die we hechten aan verschillende technologische aspecten in de gezondheidszorg beïnvloeden."

Hoe hoop je dat je onderzoek zal bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke problemen?

Yefim: “Mijn doel is om een duidelijker inzicht te bieden in hoe deze AI-systemen ons welzijn en de samenleving beïnvloeden. Ik hoop bij te dragen aan het ontwikkelen van regels en richtlijnen die deze technologieën veiliger en effectiever maken. Daarnaast zou mijn onderzoek zorgprofessionals moeten helpen hun rol in het gebruik van deze AI-systemen te begrijpen en beleidsmakers te ondersteunen bij het nemen van geïnformeerde beslissingen over gezondheidstechnologie.”

Onderzoeker

Wil je meer te weten te komen over Algosoc? Neem een kijkje op de website.