Afscheidsinterview met Geert Teisman in themanummer Bestuurskunde over complexiteit

Na 35 jaar neemt prof.dr.ing. Geert Teisman afscheid van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Gaandeweg is complexiteit zijn fascinatie geworden. Op de drempel van zijn afscheid interviewen bestuurskundigen dr. Hans Joosse en dr. Jitske van Popering-Verkerk hun beider promotor over zijn loopbaan, belangrijke inzichten uit zijn werk en zijn visie op grote actuele vraagstukken. Het afscheidsinterview staat in het themanummer van het tijdschrift Bestuurskunde, Complexiteit en Overheid: essentiële kwaliteiten voor het werken aan complexe vraagstukken.

Overheden worstelen met de complexiteit van vraagstukken als klimaat, woningbouw en migratie. Soms zien we stoere, rechtlijnige oplossingen, soms juist verlamming en verlegenheid. Hoe kunnen overheden tussen deze uitersten hun weg zoeken? Wat zijn kwaliteiten van adequaat leiderschap in complexiteit? En hoe kan de bestuurskundige wetenschap hieraan bijdragen? Over deze vragen hebben bestuurskundigen van de Erasmus Universiteit Hans Joosse en Jitske van Popering samen met dr. Peter van der Knaap (redactielid) een themanummer van het tijdschrift Bestuurskunde samengesteld. Vanuit verschillende perspectieven (filosofie, complexiteitswetenschap, systeem-psychodynamiek en moderne dans) wordt gereflecteerd op deze vragen.

Het themanummer tijdschrift Bestuurskunde bevat de volgende bijdragen:

• Afscheidsinterview met Geert Teisman (EUR)
  • Werken met complexiteit in rijk begrensde systemen (Hans Joosse, EUR)
  • De tussentafel als tool voor samen werken aan complexiteit (Martijn van der Spek, Universiteit Utrecht)
  • Dansen met complexiteit: improvisatie (Beitske Boonstra, EUR)
  • Het existentiële ongemak van complexiteit (Robert van Putten, CHE)
  • De rol van bestuurskundigen in de complexe praktijk (Jitske van Popering, Mike Duijn en Vivian Visser, EUR)

Noot: De afscheidsrede van prof.dr.ing. Geert Teisman is op vrijdag 6 oktober 2023 om 16.00 uur in de Aula van de Erasmus Universiteit Rotterdam

Marjolein Kooistra, communicatie ESSB, 06 83676038, kooistra@essb.eur.nl