3 onderzoekers van ESSB ontvangen NWO SGW Open Competitie beurs

Campus from above with Mandeville Building

Drie onderzoekers van Erasmus School of Social and Behavioural Sciences hebben een NWO SGW Open Competitie beurs toegewezen gekregen. De Open Competitie van SGW heeft als doel om excellent vrij, nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek te bevorderen met een primair sociaalwetenschappelijke of geesteswetenschappelijke onderzoeksvraag en probleemstelling.

Een overzicht van alle laureaten van Erasmus School of Social and Behavioural Sciences en Erasmus University College:

Samira van Bohemen

Guess Who? Developing an Innovative Online Elicitation Game to Explore Young People’s Perceptions of Pornographic Stereotypes

dr. S. van Bohemen, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Dit project ontwikkelt een innovatief online spel om te onderzoeken hoe jongeren (16-25 jaar) stereotypen in pornografie interpreteren. Het spel is geïnspireerd door het bordspel ‘Wie is het?’ en gebaseerd op een methode waarbij deelnemers gerelateerde ideeën visueel weergeven. Het stimuleert deelnemers om na te denken over de betekenissen en associaties die verbonden zijn aan pornografische stereotypen. Dit hulpmiddel helpt onderzoekers te begrijpen hoe deze stereotypen de percepties van jongeren over seks en genderrollen beïnvloeden. In de toekomst kan het spel breder worden ingezet voor onderzoek en als educatief instrument om gezondere en meer gelijke seksuele attitudes te bevorderen.

Ruth van der Halle

Secret keeping in daily life: An investigation using ecological momentary assessment

dr. R. van der Hallen, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Het bewust verbergen van persoonlijke informatie, oftewel geheimhouding, is een veelvoorkomend fenomeen. Hoewel onderzoek suggereert dat geheimen houden samenhangt met verminderd mentaal en fysiek welzijn, is weinig bekend over de onderliggende mechanismen—de wie, wat en hoe. Dit project maakt gebruik van Ecological Momentary Assessment (EMA), een innovatieve methode die via smartphones in real-time gegevens verzamelt over gedrag en emoties in de natuurlijke omgeving. Deelnemers rapporteren over de geheimen die zij bewaren, de context waarin zij deze bewaren en hun emotionele en fysieke toestand op dat moment. Dit onderzoek biedt nieuwe inzichten in geheimhouding en het effect daarvan op welzijn.

Alex Wong

Rewriting fear: A novel approach to prevent fear relapse

dr. A. Wong, Erasmus School of Social and Behavioural Sciences

Angststoornissen worden gekenmerkt door een intense angst voor ongevaarlijke situaties, veroorzaakt door diepgewortelde, pathologische overtuigingen over dreiging. Hoewel exposurebehandelingen effectief zijn in het tijdelijk verminderen van angst, ervaart een kwart van de cliënten een terugval. Dit komt doordat het extinctieproces, de kern van dergelijke exposurebehandelingen, de oorspronkelijke dreigingsovertuigingen niet uitwist. Recent onderzoek bij ratten suggereert echter dat een geleidelijk extinctieprotocol deze overtuigingen kan overschrijven waardoor de angst niet terugkeert. Dit project is het eerste project dat deze aanpak bij mensen toepast en de effectiviteit ervan onderzoekt, met als doel de langetermijnresultaten van behandelingen voor angststoornissen te verbeteren.

Onderzoeker
Onderzoeker
Onderzoeker
Meer informatie


Marjolein Kooistra, communicatie ESSB | kooistra@essb.eur.nl | 06 83676038

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen