Missie
Methods & Skills beschouwt zichzelf als een verbindend team binnen de faculteit. Door het interdisciplinaire karakter van ons onderwijs en onderzoek op het gebied van onderzoeksmethoden, statistiek en professionele en academische vaardigheden, werken wij vanzelfsprekend samen met andere teams. Wij zetten ons in om een brug te slaan tussen onderzoek en onderwijs, zodat ons onderwijs in methoden, statistiek en professionele vaardigheden nauw aansluit op actuele wetenschappelijke inzichten, de behoeften van studenten en hun toekomstige werkveld. Daarnaast dragen wij bij aan het versterken van onderzoek binnen de sociale en gedragswetenschappen door onderzoekers te voorzien van de nieuwste methoden en technieken. Elk lid van het Methods and Skills-team heeft expertise die aansluit bij specifieke thema’s en onderzoekslijnen, die hieronder verder worden toegelicht.
Onderzoek
Methods and Skills heeft twee hoofddomeinen van onderzoek, namelijk 1) onderzoek naar methoden en technieken van onderzoek en de ontsluiting daarvan, en 2) onderwijsonderzoek naar het bevorderen van vaardigheden van studenten en academisch geschoolde professionals. In beide domeinen ligt de focus voornamelijk op toegepast onderzoek met een directe link naar de praktijk. Met ons onderzoek naar onderwijsontwikkeling bevorderen we evidence-informed verbeteringen van vaardighedenonderwijs.
Klik op een onderzoeksthema om meer te weten te komen over ons onderzoek:
- Effectieve en efficiënte leeromgevingen
- Mogelijkheden en gevolgen van digitaal onderwijs
- Applied Research Methods and Statistics
- Design als onderzoeksmethode
- Het dagelijks leven meten
Onderwijs
Methods and Skills speelt een unieke rol in het creëren van maatschappelijke impact door onderwijs en onderzoek. Wij zijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen van zowel academische als beroepsvaardigheden bij studenten, en ondersteunen hen in het ontdekken van hun professionele identiteit en houding. Dit bevorderen we door ruimte te geven voor persoonlijke ontwikkeling en leervaardigheden, essentieel voor life-long learning en verantwoordelijk burgerschap.
Ons onderwijs bereidt studenten voor op de academische beroepspraktijk in een snel veranderende samenleving, met aandacht voor internationalisering, diversiteit, digitalisering en complexe maatschappelijke vraagstukken zoals migratie en klimaatverandering. We stimuleren de ontwikkeling van zelfregulatie, psychologische vaardigheden en persoonlijke maturiteit, die belangrijk zijn voor werk met kwetsbare doelgroepen.
In een tijd van snelle kennisverspreiding leggen we de focus op analytisch vermogen, kritisch denken en adaptiviteit. Door het bevorderen van zelfregulerende leervaardigheden bereiden we studenten voor op de uitdagingen van de toekomst, zoals AI en andere ontwikkelingen die levenslang leren vereisen.
Als ‘scientist-practitioners’ verbinden wij onderwijsinnovatie met wetenschappelijke evaluatie. Onze modules dienen als proeftuin voor evidence-informed innovaties, en we ontwikkelen toegankelijke leermiddelen en open tools zoals de Sharestats-database, om kennis toegankelijker te maken voor iedereen.
Impact
Team M&S heeft een leidende rol in het ontwerpen en verzorgen van het onderwijs dat direct bijdraagt aan deze (master) specialisatie overstijgende academische en beroepsmatige vorming, zowel binnen de psychologie als tussen pedagogische wetenschappen en psychologie. Dat laatste met name via kennisuitwisseling op het gebied van vaardigheden en directe samenwerking binnen het gedeelde methoden en technieken-onderwijs. Het team deelt kennis door een actieve rol te spelen in EUR-breed onderzoek naar onderwijsvernieuwingen, waarin we verbonden zijn aan de Community for Learning and Innovation (CLI) en de adviescommissie van de Erasmus Education Research (EER).
We streven in ons onderwijs dan ook expliciet naar het vervullen van een brugfunctie binnen het (post) initiële onderwijs, via het verzorgen van specialisatierichting overstijgend onderwijs, en tussen het (post) initiële onderwijs en de academische beroepspraktijk, via onze actieve participatie in, en afstemming met, relevante professionele associaties in zowel wetenschap als praktijk. Hiervoor ontwikkelt het team diverse producten voor docenten, studenten en onderwijskundigen in het hoger onderwijs.