Menselijke cognitie en onze flexibele kennis

Onderzoekers
Vrouw op de bank
  • prof.dr. Diane Pecher

    Cognitie

    Haar onderzoek gaat over het brede onderwerp van het geheugen en in het bijzonder over de aard van het conceptuele geheugen. Wat is het effect van context op mentale representaties en de interactie tussen sensorisch-motorische verwerking op concepten?

  • prof.dr. Rolf Zwaan

    Cognitie

    Prof. Dr. Rolf Zwaan doet vooral onderzoek naar taalverwerking, cognitie in het digitale tijdperk en metawetenschappelijke aspecten van psychologie.

    Op deze foto is Prof. dr. Rolf Zwaan te zien
  • prof.dr. Katinka Dijkstra

    Autobiografisch geheugen, cognitieve veroudering en misinformatie

    Haar onderzoek gaat over hoe bepaalde factoren, zoals het lichaam de toegankelijkheid van autobiografische herinnering kunnen faciliteren. Andere onderzoeksthema’s zijn het optimaliseren van aandacht- en geheugenfunctie bij gezonde ouderen en het weerbaarder maken van consumenten van nieuwsberichten tegen misinformatie en fake news.

  • dr. Peter Verkoeijen

    Toegepaste cognitieve psychologie, Onderwijspsychologie

    Ik ben gepromoveerd op een proefschrift met fundamenteel cognitief psychologisch onderzoek naar de causale mechanismen achter het spacing effect, een bekend fenomeen uit de geheugenpsychologie. Inmiddels houd ik me voornamelijk bezig met toegepast cognitief/onderwijspsychologisch onderzoek naar effectieve cognitieve leerstrategie-en en hoe deze in instructie en oefening ingebed moeten worden zodanig dat zij het (zelfregulerend) leren van studenten in het hoger onderwijs te bevorderen.

  • dr. René Zeelenberg

    Geheugen, Taal, Tweetaligheid en Taalverwerving

    Ons lab bestudeert het geheugen in brede zin (werkgeheugen, lange-termijn geheugen, conceptueel geheugen). Ik ben geïnteresseerd in hoe mensen leren en informatie uit het geheugen halen. Meer in het bijzonder ben ik in geïnteresseerd in welke informatie (semantisch, motorisch, emotioneel) automatisch wordt geactiveerd wanneer mensen woorden en afbeeldingen verwerken.

    Handtekening Erasmus
  • dr. Huib Tabbers

    Cognitieve strategieën, begrijpend lezen, multimediaal leren, instructieve animaties, digitale leeromgevingen,

  • dr. Muhammet Ikbal Sahan

    Cognitieve neurowetenschappen, aandacht, geheugen, navigatie

    Mijn onderzoek richt zich op de neurale mechanismen achter aandacht en geheugen met fMRI, EEG en eye-tracking. De focus ligt daarbij op de voor- en nadelen van het digitale tijdperk op de menselijke cognitie: hoe en in welke mate worden onze interne navigatievermogens en geheugen beïnvloed door het gebruik van externe navigatieapparatuur zoals GPS en smartphones.

  • dr. Bjorn de Koning

    Onderwijspsychologie; Belichaamd leren; Fysieke activiteit en leren

    Wetenschappelijke kennis over hoe mensen informatieverwerking en het geheugen wordt ingezet om leerprocessen en het ontwerp van instructies te optimaliseren. Het onderzoek richt zich op (zelf)regulatie van cognitieve belasting tijdens het leren en het aanspreken van zintuiglijke en motorische modaliteiten om de leerervaring te verrijken. Specifieke aandacht gaat uit naar de motorische modaliteit gericht op de inzet van menselijke bewegingen (bijv. door het maken van gebaren) om het leren te ondersteunen op gebieden zoals probleem oplossen, multimedia leren en instructies voor begrijpend lezen.

     

  • dr. Steven Verheyen

    Concepten en categorieën; Cognitieve linguïstiek; Psychometrie

    Ik bestudeer individuele verschillen in cognitie, in het bijzonder op het gebied van semantiek en taal. Ik wil achterhalen wat de aard en oorsprong van deze verschillen is en hoe we ze het best kunnen meten.

     

    Hierop is de onderzoeker dr. Steven Verheyen afgebeeld.
  • Kristel de Groot, MSc

    Psychofysiologie, open science methoden, studentenwelzijn

    Ik onderzoek hoe we het beste elektrofysiologische meetinstrumenten (zoals EEG) kunnen inzetten binnen de psychologie. Daarnaast voer ik een longitudinaal onderzoek uit naar hoe demografische factoren, zoals het opleidingsniveau van ouders, van invloed zijn op het welzijn en presteren van studenten aan de Erasmus Universiteit.

  • Jasmijn E. Klapwijk

    Klinische Genetica/Clinical Genetics

    Binnen het veld van (prenatale) genetica is er voortdurende ontwikkeling van technieken die ingezet kunnen worden om het DNA te verkennen. Hierbij kan veel onzekerheid komen kijken doordat men bijvoorbeeld nog niet weet wat resultaten gaan betekenen voor de gezondheid van een ongeboren kind. Via ons onderzoek verkennen we deze onzekerheid bij zowel de zorgverlener als de ouders en richten we ons o.a. op verbetering van de zorg en counseling die ouders ontvangen bij het maken van besluiten en op de steun die zij nodig hebben.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen