Kansenongelijkheid in het onderwijs

Onderzoekers
Kind in de klas
  • prof.dr. Sabine Severiens

    Grootstedelijke onderwijsvraagstukken

    Het belangrijkste thema in mijn werk is onderwijsongelijkheid, waarbij ik me in het bijzonder richt op lesgeven in divers samengestelde klassen en het versterken van professionele capaciteit op dat terrein. Ook heb ik diverse onderzoeksprojecten geleid op het gebied van student-leerling mentoring.

  • prof.dr. Roel van Steensel

    Lezen en geletterdheid

    Ik doe onderzoek naar leesontwikkeling, van het jonge kind tot aan het voortgezet onderwijs, met een focus op kinderen die het risico lopen op onderwijsachterstanden. Ik concentreer me daarbij op de rol van school en gezin.

  • dr. Marieke Meeuwisse

    Toegankelijkheid (hoger) onderwijs

    Ik doe onderzoek naar studieloopbanen van diverse studenten in het hoger onderwijs. De focus in mijn onderzoek is de leeromgeving, in het bijzonder de kwaliteit van interactie van studenten met medestudenten en docenten, sense of belonging, academische motivatie en succes.

  • dr. Lonneke de Meijer

    Professionele (identiteits)ontwikkeling van studenten en docenten

    Mijn werk en onderzoek bevindt zich op het grensvlak van onderwijswetenschappen en organisatiepsychologie. Ik bestudeer o.a. hoe scholen als organisaties goed kunnen functioneren. Daarnaast doe ik onderzoek naar de professionele ontwikkeling van zowel studenten in het hoger onderwijs als van leerkrachten in het primair en voortgezet onderwijs; ook naar wat zij nodig hebben als (toekomstige) professionals in een grootstedelijke omgeving.

    Dr. Lonneke de Meijer
  • dr. Lesya Ganushchak 

    Lezen en leren

    Het belangrijkste thema van mijn onderzoek is ontwikkeling van begrijpend en technisch lezen bij typisch ontwikkelende kinderen en kinderen met dyslexie. Ook heb ik meerdere onderzoeksprojecten naar de onderliggende mechanismen van leeroordelen (metacognitie), rekening houdend met werkgeheugen, cognitieve belasting en aandacht. 

  • dr. Kim Ouwehand

    Onderwijspsychologie/Onderwijskunde

    In mijn onderzoek kijk ik naar de invloed van verschillende aspecten van leeromgevingen op cognitieve prestaties, zoals de manier waarop informatie wordt aangeboden (bijv. welke zintuigen zijn er betrokken, het gebruik van kleur en lay-out). Daarnaast heb ik ook onderzoek gedaan naar de werkomstandigheden van leerkrachten in Nederland en hoe die zich verhouden tot hun werktevredenheid en professioneel zelfvertrouwen.

  • Sabrina Alhanachi, MSc

    Onderwijswetenschappen & diversiteit in het onderwijs

    Het belangrijkste thema in mijn werk is cultureel responsief lesgeven, waarbij ik me in het bijzonder richt op lesgeven in cultureel diverse klassen en de professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van cultureel responsieve competenties. In mijn onderzoeken focus ik mij bijvoorbeeld op de rol van een school, professionalisering door middel van professionele leergemeenschappen en kansengelijkheid.

    Sabrina Alhanachi
  • Aike Dias-Broens, MSc

    Onderwijswetenschappen en diversiteit

    In mijn PhD project onderzoek ik de ervaren sense of belonging van studenten in het hoger onderwijs, met een specifieke focus op de generatiestatus in het hoger onderwijs en de migratieachtergrond van studenten. Ik ben met name geïnteresseerd in hoe geschikt de meting van sense of belonging is voor een diverse studentenpopulatie.

    Aike Dias-Broens
  • drs. Paul de Maat

    CED-Groep Rotterdam, buitenpromovendus

    Ik doe onderzoek naar leesmotivatie en leesweerstand bij leerlingen in po en vo. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar factoren die leesweerstand bepalen en mechanismen om die om te buigen naar positieve leesmotivaties. Omdat leesmotivatie een onlosmakelijk onderdeel is van leesvaardigheid, is onderzoek naar deze onderwerpen relevant om kansengelijkheid te bevorderen.

    Paul de Maat
  • drs. Claudia Gomes

    Studentidentiteit in het transitiejaar

    Ik doe onderzoek naar psychosociale factoren (zoals sense of belonging en self-efficacy) die van invloed zijn op de studievoortgang in het transitiejaar van het voortgezet naar het hoger onderwijs. Voor mijn promotieonderzoek focus ik mij  op de vorming van een student identiteit binnen een heterogene studentpopulatie in het eerste studiejaar en welke impact dit heeft op de studievoortgang.

  • dr. Marjolein Zee

    Onderwijspedagogiek, leerkracht-leerlinginteracties en -relaties; self-efficacy; zelfregulatie

    Mijn onderzoek onderzoekt de impact van affectieve relaties tussen leraren en individuele leerlingen met diverse achtergronden, gedragingen en leerbehoeften op effectief onderwijs. Ik richt me op de invloed van deze relaties op motivatie, leerprestaties en zelfregulatievaardigheden. Daarnaast bied ik tools en professionaliseringsinterventies aan leraren die moeilijkheden ervaren in de relatie met specifieke leerlingen (zie relatieonderzoek-uva.nl)

  • dr. Sanne van Herpen

    Toegankelijkheid van het hoger onderwijs, transitie van studenten naar het hoger onderwijs

    Mijn belangrijkste onderzoeksthema is de toegankelijkheid van het hoger onderwijs, met een speciale interesse in hoe de schoolloopbaan van jongeren wordt beïnvloed door leergedrag, het contact met docenten, familie en peers, en schoolprestaties.

  • Tessa Visser, MSc.

    (on)gelijkheid in de overgang naar de middelbare school

    In mijn onderzoek kijk ik naar de overgang naar de middelbare school. Klopt de CITO-uitslag wel altijd? En welke rol spelen geslacht, migratieachtergrond en sociaaleconomische achtergronden  hierin? Daarnaast onderzoek ik de effectiviteit van een interventie die zich richt op kinderen in groep 8 die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken voordat zij de overstap naar de middelbare school maken.

    portret
  • Ayşegül Karaca-Atik, MSc.

    Hoger onderwijs & carrière ontwikkeling 

    Voor mijn promotie onderzoek ik de rol van 21e eeuwse vaardigheden voor het opbouwen van een duurzame carrière. Ik focus specifiek op afgestudeerden in de sociale wetenschappen. Ook onderzoek ik hoe deze vaardigheden aan deze groep afgestudeerden kan worden aangeleerd in het hoger onderwijs.

    Ayşegül Karaca-Atik
  • Pieter van Lamoen, MSc.

    Transitie naar het hoger onderwijs

    In mijn PhD-project onderzoek ik diversiteit en ongelijkheid in de transitie van het voorgezet naar het hoger onderwijs, met een focus op eerste-generatie studenten en studenten met een migratieachtergrond. Hierbij ben ik specifiek geïnteresseerd in het belang van sociale interacties tijdens de transitieperiode en manieren waarop universiteiten de ondersteuning voor eerstejaars studenten kunnen organiseren op een inclusieve manier.

  • Romina de Lima-van Gent, MSc.

    Vroege taalontwikkeling en gezinsgerichte programma’s

    Mijn onderzoek is gericht op gezinsgerichte interventies om de taalontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. Specifiek kijk ik naar activiteiten die aansluiten bij de behoeften en vaardigheden van gezinnen met lageropgeleide ouders.

  • Iliass El Hadioui 

    Onderwijssociologie, Stadssociologie, Jeugd en Onderwijs in een stedelijke omgeving, Evidence informed werken, Wetenschapsfilosofie 

    Opvoeding en onderwijs in een stedelijke omgeving op de thema's superdiversiteit, sociale inclusie en kansengelijkheid. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen